Brev:
Overtræt baby
18. marts 2010
Alder:
2 mdr.
Overtræt baby
Kære Helen
Så er vores lille pige kommet til verden for 8 uger siden og hun er bare en lille dejlig guldklump :o)
Underligt nok er der rigtig mange ting, jeg har glemt i forhold til da storebror Mikkel var spæd og det er jo ikke engang længe siden - derfor er jeg nødt til at ty til dine råd...
Emilie blev født 3 dage før terminen (53 cm, 3550 g) som stjernekigger. Hun bliver fuldt ammet og har taget 300 g på ugentligt siden fødslen, så hun skulle jo umiddelbart få den mælk, hun har brug for. (Prøver nogle gange at tilbyde hende lidt MME for at sikre mig, at hun ikke er sulten, men spiser meget sjældent noget udover måske 10 ml).
Det der er svært for os er, at få hende til at sove nogle gode, lange stræk i dagtimerne. Hun sover alt for lidt i forhold til hendes alder, hvis jeg tænker på, at hun ikke bør være vågen i mere end 2 timer ad gangen. Hun sover rimeligt i løbet af natten med 2-3 amninger, hvorefter hun almindeligvis falder i søvn igen umiddelbart efter. Dog kan hun også en del nætter ligge og fægte rundt med arme og ben og grynte og "larme" efterfølgende i 1-2 timer og har svært ved at falde i søvn igen, selvom jeg prøver at tage hende op at bøvse.
Jeg lader hende ligge ved siden af mig om natten, netop for at kunne nusse hende og give hende sutten i disse tilfælde. Hun falder som regel i søvn igen, når hun ligger helt tæt ind mod mig, men jeg ville selvfølgelig gerne have hende tilbage i liften for at lære hende at falde i søvn selv - hvilket jeg dog ikke har overskud til lige nu.
I løbet af dagen er hun især svær at få til at sove. Det går fint om morgenen, hvor hun vågner ca. kl. 07.00 og bliver ammet rigtig længe, hvorefter hun tydeligvis er træt efter 1-1½ time og puttes i barnevognen og sover her som regel 2, måske 3 timer. Dette dog med små afbrydelser, hvor jeg skal ud og give hende sutten og køre lidt med barnevognen. Hun er dog ret nem at få videre i søvnen her. Over middag og resten af dagen/aftenen starter søvnproblemerne.
Når hun blivet ammet ligger hun ofte og blunder lidt på ammepuden efterfølgende og når jeg prøver at lægge hende fra mig i enten liften eller barnevognen så får hun store øjne og er slet ikke til at få til at sove videre (kan dog godt lade sig gøre, hvis jeg kører en tur med barnevognen, men ofte vågner hun så, når den står stille). At hun sover så lidt medfører naturligvis, at hun bliver overtræt og meget ulykkelig og jeg kan ofte kun få hende til at sove i min favn, mens jeg går med hende, men igen, så snart jeg lægger hende fra mig, virker hun lysvågen.
Jeg ved jo, hvor vigtigt det er at sådan en lille størrelse får en masse søvn, så det er dybt frustrerende, at hun ikke tager nogle længere stræk udover om formiddagen. Hun får en masse små powernaps enten på ammepuden eller i favnen, men det er som regel kun ½ time og det er vel langt fra nok eller kan man virkelig i denne alder allerede snakke om, at børn har forskellige søvnbehov og at hun måske ikke har brug for så meget søvn?
Storebror sov gerne 5 timer i træk og måtte ofte vækkes for at få mælk nok, så det er lidt forvirrende at have en lille pige, der slet ikke har noget, der ligner storebrors sovehjerte ;o)
Om aftenen puttes hun mellem kl. 20.00 - 21.30 afhængig af hvornår hun er faldet i søvn i favnen på mig og jeg lægger mig så gerne i sengen sammen med hende og her sover hun så fint videre i 3 timer, før 1. amning ligger. For at opsummere så sover hun altså mellem ca. kl. 12.00 - 21.00 alt ca. 3 timer.
Det skal siges, at det viste sig, at hun havde en forstrækning i nakken efter fødslen, som 3 kiropraktorbehandlinger nu har kureret. Hun er endvidere blevet undersøgt for om hun skal have ondt i ørerne, hvilket heller ikke er tilfældet.
I løbet af dagen har hun det umiddelbart fint og der er god kontakt med hende og hun smiler meget, men naturligvis er hun også ofte pylret og grædende og er meget svær at få til at falde til ro, når først hun er helt kørt op.
Er det bare mig, der stresser for meget over at få en lille pige til at sove, der måske slet ikke har så stort et søvnbehov eller? Synes al min tid går med at få hende til at sove, hvilket er frygteligt udmattende, men det er helt okay, hvis det er det, der skal til. Omvendt synes jeg også det er synd "med vold og magt" at forsøge at få hende til at sove, hvis hun i virkeligheden trives fint med at være vågen 3-4 timer ad gangen med måske en enkelt lur på15 min. på ammepuden ind imellem. Synes jo så bare, at hun virker overtræt...
Med hensyn til Mikkels nye rolle som storebror så vil jeg blot lige tilføje, at han klarer det ualmindeligt flot :o) Han er utrolig nænsom og kærlig overfor hende og der har endnu ikke være det mindste tegn på jalousi fra hans side - ikke engang når jeg sidder og ammer hende. Det er rigtig dejligt og vi gør meget ud af at rose ham, når han gør alt for at hjælpe til med at hente søsters sut, ammepude til mor osv., hvilket han bliver synligt stolt over. Det virker som om, han bare synes, lillesøster hører til hos os og skal ofte hen og ae hende på hovedet, når han går forbi hende :o)
Håber du har et par råd til, hvordan vi får Emilie til at sove bedre i løbet af dagen. Eller er det okay med 3 timer i løbet af formiddagen og så ellers små powernaps resten af dagen indtil sengetid?
Mange hilsner fra A.