Svar: Manglende tænder - 9 mdr.
17. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Linda
Du skal bestemt ikke bekymre dig, snarere glæde dig over at hun får tænder sent. De børnetandlæger jeg har talt med siger nemlig at det giver stærkere tænder, hvis barnet først får dem, når mælkeperioden er overstået. Det er nemlig usundt for tænderne at blive badet i mælk om natten ...
Der er en del børn som ikke får tænder før de er blevet 1 år og det er helt okay. Det største problem her kan være at de måske pludselig får mange tænder på en gang og det kan gøre ondt og give lidt spise- og søvnproblemer, men man kender så i det mindste årsagen :)
Hvis hun stadig ikke har en eneste tand i munden, når hun er 18 måneder, så synes jeg det er relevant at tale med den kommunale børnetandpleje, som evt. kan tage et røntgenbillede, for at se at der er de anlæg til tænder, der skal være.
Men indtil videre så ro på, tænderne skal nok komme og som du skriver, er der ingen problemer med at tygge uden tænder. Gummerne er hårde og kan fint tygge det der skal tygges :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske