Svar: Dræn, forkølelse og svømning
14. marts 2010
Alder:
17 mdr.
Kære spørgelystne mor
Børn der er syge, det vil sige børn der har feber og virker uoplagte og alment dårlige skal ikke svømme. Det er meget anstrengende at svømme, hvis man ikke er rigtig rask. Derudover skal man naturligvis tage hensyn til andre, som ikke skal udsættes for unødig smitte :)
Børn kan være forkølede fra oktober til maj og går man til svømning med sit barn, så er det en rigtig lang periode, hvor man er udelukket fra den glæde det også er at være i vandet. Jeg synes derfor man godt kan tage sit barn med til svømning, selvom det er lidt forkølet - så længe det virker upåvirket, ikke har feber og i det hele taget virker frisk.
Man bør dog ikke dykke med et barn som tydelig er forkølet, da trykket i øret ofte vil være højere end normalt og barnet vil derfor let forbinde dyk med noget ubehageligt. Det kan gøre at barnet pludselig forbinder svømningen med noget som ikke er rart, og det er selvfølgelig ærgeligt.
Har barnet mellemørebetændelse og deraf flåd fra ørerne, feber og smerter så bør barnet ikke svømme. Et barn som har det man kalder for "røde ører" som er en betegnelse for at slimhinden i øret er irriteret og som i øvrigt virker upåvirket heraf, må godt komme i svømmehallen, men man bør her som ved forkølelse være særlig opmærksom på at det kan gøre ondt at dykke.
Børn med dræn i ørerne må normalt gerne komme i svømmehallen. Det diskuteres lidt hvorvidt kan skal give barnet små ørepropper evt. en lille tot vat i øret, når barnet svømmer. Det kan gøre at øret/drænet beskyttes, men nogle gange vil barnet ikke have det i, fordi lydende ændrer sig og barnet bliver derfor frustreret og mister lysten til at svømme. Det er altså en balance, hvorvidt man vil svømme med dræn med ørepropper eller dræn uden ... Dyk i overfladen vil normalt ikke være noget problem, men dyk hvor barnet kommer langt ned under vandet, anbefales normalt ikke.
Der er så vidt jeg ved ikke flere øreproblemer hos børn som svømmer med dræn end der er hos børn, hvor man vælger at stoppe med at svømme ... Så hvis I alle nyder at komme i svømmehallen, så synes jeg I skal gøre det, brug dog gerne et par små ørepropper i hans ører, hvis han vil acceptere det :)
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske