Svar: Bøvl med maven - 6 mdr.
11. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Du kan prøve lidt forskellige ting :)
For det første findes der nu grødprodukter på markedet som indeholder mælkesyrebakterier - det der kaldes probiotika - disse produkter laver både Nestle og Beauvais.
Derudover kan du naturligvis godt give lidt tykmælk, cultura eller A38. Det er her vigtigt at fedtindholdet er på 3,5% altså skal det være lavet på sødmælk og det er vigtigt at hun kun får max ½ dl - hun skal være 9 måneder får hun kan få større mængder. Du kan selv søde det ved at tilsætte forskellig frugtmos.
Generelt gælder det dog ofte om at få sammensat maden bedst muligt og det vil sige max 2 grød måltider dagligt og her de grove grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Og derudover skal hun have grøntsagsmos. Det vil sige at hvis hun nu får 3 måltider dagligt, så vil det være en god idé f.eks. at give grød om morgenen, men grøntsagsmos frokost og aften og når hun får 4 måltider dagligt, så bør hun altså få 2 måltider grød og 2 måltider grøntsagsmos.
I grød og mos skal bruges fedtstof og det er også vigtigt at du til grøntsagsmosen laver lidt sovs, det er også med til at smøre lidt. I det hele taget er variation i maden meget vigtigt for at holde maven igang naturligt også også kød og fisk skal hun have nu.
Frisk frugt i hånden at sutte på og frugtmos er godt til at holde maven igang og det vil være fint at give frugt som mellemmåltid.
Mad i hånden, noget at gumle på, stimulerer og sætter gang i tarmperistaltikken, så det er også vigtigt :)
Vand er vigtigt for at holde maven igang naturligt og mælk udgør stadig en stor del af hendes behov. Når børn begynder med skemad, så sker det ofte at de spiser lidt for meget fast føde og drikker for lidt væske og så får de problemer med hård mave ... Så obs på hendes indtag af vand og mælk er også nødvendigt.
Så skal hun også mobiliseres, hvis hun ligger meget stille går maven også i stå. Så jo mere du kan cykle med benene, hjælpe hende med at løfte og strække sig, trille og tumle omkring, jo bedre er det.
Tilsidst vil jeg lige nævne at du også kan købe bifiform minidråber, som er flydende mælkesyrebakterier. Det kan gives som en kur ... :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske