Svar: Bøvl med maven - 6 mdr.

11. marts 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ingrid og Maries mor

Du kan prøve lidt forskellige ting :)

For det første findes der nu grødprodukter på markedet som indeholder mælkesyrebakterier - det der kaldes probiotika - disse produkter laver både Nestle og Beauvais.

Derudover kan du naturligvis godt give lidt tykmælk, cultura eller A38. Det er her vigtigt at fedtindholdet er på 3,5% altså skal det være lavet på sødmælk og det er vigtigt at hun kun får max ½ dl - hun skal være 9 måneder får hun kan få større mængder. Du kan selv søde det ved at tilsætte forskellig frugtmos.

Generelt gælder det dog ofte om at få sammensat maden bedst muligt og det vil sige max 2 grød måltider dagligt og her de grove grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Og derudover skal hun have grøntsagsmos. Det vil sige at hvis hun nu får 3 måltider dagligt, så vil det være en god idé f.eks. at give grød om morgenen, men grøntsagsmos frokost og aften og når hun får 4 måltider dagligt, så bør hun altså få 2 måltider grød og 2 måltider grøntsagsmos.

I grød og mos skal bruges fedtstof og det er også vigtigt at du til grøntsagsmosen laver lidt sovs, det er også med ...

Annonce

... til at smøre lidt. I det hele taget er variation i maden meget vigtigt for at holde maven igang naturligt også også kød og fisk skal hun have nu.

Frisk frugt i hånden at sutte på og frugtmos er godt til at holde maven igang og det vil være fint at give frugt som mellemmåltid.

Mad i hånden, noget at gumle på, stimulerer og sætter gang i tarmperistaltikken, så det er også vigtigt :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Vand er vigtigt for at holde maven igang naturligt og mælk udgør stadig en stor del af hendes behov. Når børn begynder med skemad, så sker det ofte at de spiser lidt for meget fast føde og drikker for lidt væske og så får de problemer med hård mave ... Så obs på hendes indtag af vand og mælk er også nødvendigt.

Så skal hun også mobiliseres, hvis hun ligger meget stille går maven også i stå. Så jo mere du kan cykle med benene, hjælpe hende med at løfte og strække sig, trille og tumle omkring, jo bedre er det.

Tilsidst vil jeg lige nævne at du også kan købe bifiform minidråber, som er flydende mælkesyrebakterier. Det kan gives som en kur ... :)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin