Svar: Vask og miljøbevidst
1. marts 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære miljøbevidste mor
I mange hjem kører vaskemaskine og tørretumbler adskillige gange om ugen, derfor betyder det meget, hvordan vi bruger maskinerne og du har fuldstændig ret i at mange af os kan vaske mere miljøvenligt.
I følge forbrugerstyrelsen så er der disse råd omkring vask:
- Vælg en vaskemaskine med en god energimærkning og eventuelt elsparemærket
- Vask ikke tøjet, før det er nødvendigt
- Vask ved lav temperatur
- Spring forvasken over
- Tør tøjet udendørs eller på tørresnor og spar på den måde også mange penge.
Med hensyn til rengøring og opvaskemaskine skriver de:
- Klar dig med få midler, og spar de dyre specialmidler
- Følg doseringsanvisningen
- Vælg opvaskemaskine med en god energimærkning
- Tænd ikke opvaskemaskinen, før den er fuld
- Vask op i opvaskemaskinen ved en lavere temperatur og spar strøm
- Vask ikke op under rindende vand
Jeg kan desværre ikke se nogle præcist anbefalede temperaturer andet end at det er bedre at vaske ved 40 grader i stedet for 60 grader ...
Håber du kan bruge dette videre, ellers kan du læse mere på forbrugerstyrelsens hjemmeside :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske