Svar: Fødselsdepression, far

3. februar 2010

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Forskning lavet gennem de sidste 10 år viser at flere og flere fædre får en fødselsdepression. Årsagerne kan naturligvis være mange, men man mener at det hænger sammen med at der stilles flere og flere krav, vi har flere og flere forventninger til den nye far. Krav som handler om at han skal deltage i graviditeten fra starten, deltage i alle læge- og jordemoderkonsultationer og fødselsforberedelser. Han forventes også at deltage i fødslen og støtte den fødende kvinde og han forventes at tage aktivt del i plejen og stimulationen af det lille nyfødte barn.

Fædre har altså en meget mere central rolle end tidligere og det er ikke længere tilladt at bruge en masse tid uden for hjemme, på sit arbejde, på sport eller andet. Han forventes at være hjemme og deltage aktivt i den lille ny familie.

For nogle fædre er det rigtig svært at finde ud af farrollen, simpelthen fordi de er vokset op i familier, hvor far ikke naturligt tog del i pasningen af børnene. Mange fædre har derfor ikke en far at spejle sig i her og de er således helt på bar bund, når vi som kvinder stiller vores krav. Mange fædre vil naturligvis gerne det ...

Annonce

... hele, det er af egen lyst og interesse for barnet at de deltager - men det kan stadig være svært for dem at finde ud af hvordan og det reagerer nogle altså på.

Et forskningsprojekt lavet på Rigshospitalet af blandt andet Svend Aage Madsen viser, at 7% af alle mænd reagerer i en eller anden grad på det at blive fædre.

Deres symptomer vil ofte være:

- Vredesudbrud, udadreagerende adfærd, aggressivitet
- Lavere stresstærskel
- Følelse af udbrændthed og tomhed
- Benægtelse af at have det dårligt
- Afvisning af hjælp
- Arbejdsnarkomani - flygter hjemmefra
- Rastløshed, frustration

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er ligeså vigtigt at fædre får hjælp og behandling som at mor får det. At far har en fødselsdepression kan påvirke barnet i ligeså høj grad, som at mor har det. Derfor er det utroligt vigtigt at få talt om tingene og bede om hjælp.

Det er begrænset, hvad der findes af bøger om emnet, men en bog som måske ville hjælpe din mand kunne være bogen "Kend din krop, mand" som er udgivet på Aschehoug.

Du kan også søge på litteratur af Svend Aage Madsen.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, pas godt på hinanden, knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger