Svar: Fødselsdepression, far
3. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Forskning lavet gennem de sidste 10 år viser at flere og flere fædre får en fødselsdepression. Årsagerne kan naturligvis være mange, men man mener at det hænger sammen med at der stilles flere og flere krav, vi har flere og flere forventninger til den nye far. Krav som handler om at han skal deltage i graviditeten fra starten, deltage i alle læge- og jordemoderkonsultationer og fødselsforberedelser. Han forventes også at deltage i fødslen og støtte den fødende kvinde og han forventes at tage aktivt del i plejen og stimulationen af det lille nyfødte barn.
Fædre har altså en meget mere central rolle end tidligere og det er ikke længere tilladt at bruge en masse tid uden for hjemme, på sit arbejde, på sport eller andet. Han forventes at være hjemme og deltage aktivt i den lille ny familie.
For nogle fædre er det rigtig svært at finde ud af farrollen, simpelthen fordi de er vokset op i familier, hvor far ikke naturligt tog del i pasningen af børnene. Mange fædre har derfor ikke en far at spejle sig i her og de er således helt på bar bund, når vi som kvinder stiller vores krav. Mange fædre vil naturligvis gerne det hele, det er af egen lyst og interesse for barnet at de deltager - men det kan stadig være svært for dem at finde ud af hvordan og det reagerer nogle altså på.
Et forskningsprojekt lavet på Rigshospitalet af blandt andet Svend Aage Madsen viser, at 7% af alle mænd reagerer i en eller anden grad på det at blive fædre.
Deres symptomer vil ofte være:
- Vredesudbrud, udadreagerende adfærd, aggressivitet
- Lavere stresstærskel
- Følelse af udbrændthed og tomhed
- Benægtelse af at have det dårligt
- Afvisning af hjælp
- Arbejdsnarkomani - flygter hjemmefra
- Rastløshed, frustration
Det er ligeså vigtigt at fædre får hjælp og behandling som at mor får det. At far har en fødselsdepression kan påvirke barnet i ligeså høj grad, som at mor har det. Derfor er det utroligt vigtigt at få talt om tingene og bede om hjælp.
Det er begrænset, hvad der findes af bøger om emnet, men en bog som måske ville hjælpe din mand kunne være bogen "Kend din krop, mand" som er udgivet på Aschehoug.
Du kan også søge på litteratur af Svend Aage Madsen.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, pas godt på hinanden, knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske