Svar: Vægttab og tør hud

3. februar 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

For at få din datter til at tage på i vægt igen, vil det være rigtig godt at du giver hende mange små måltider dagen igennem - hellere lidt og tit end få og store portioner. Derudover vil det være rigtig godt at fokusere både på indtag af fedt, som du selv nævner, men bestemt også på indtag af proteiner.

Proteiner er vigtigt for væksten og det findes især i kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Det er derfor vigtigt at du giver hende brød med højt fiberindhold, stadig uden hele kerner - og det er også godt fortsat at give hende grød af forskellig slags, f.eks. om morgenen og/eller som godnatmad inden hun skal sove.

Derudover vil det være godt at give hende hårdkogt æg en gang imellem, måske en omelet eller lignende og også give hende forskelligt kødpålæg, f.eks. kylling, pølse, leverpostej - hvad hun nu kan lide.

Generelt vil det være godt med smør på brøddet, sovs til maden og du må også stadig gerne give hende en klat fedtstof i havregrøden om morgenen. Det vil også være godt at det er sødmælksprodukterne du vælger, når du giver hende yoghurt og lignende, ligsom du kan bruge sødmælk i grøden eller give hende det at drikke. Normalt anbefales letmælk efter 1 års alderen og du kan variere lidt mellem letmælk og sødmælk, som du synes det passer bedst. På samme måde kan du med fordel vælge de lidt federe ostetyper - hun må f.eks. gerne få en flødehawarti :o)

Når man skal tilføre hende fedt, så må det også gerne være de flerumættede langkædede fedtsyrer. Det får hun gennem fisk og helst fede fisk. En makrel- eller sildemad kan f.eks. være en god idé. Men også rejer, muslinger, krabbesalat, tun, laks osv. vil være rigtig godt at give hende. Også avokado er en sund måde at få ekstra fedtstof på og avocado og rejer smager jo godt :)

Det er altså vigtigt at du sørger for at give hende fedt og protein via sunde fødevarer og ikke begynder at give hende chokolade og kager, fylde sig med saftevand og lignende. Hun skal stadig spise sundt.

Med hensyn til storesøster ...

Annonce

... og tør hud, så er det rigtig fint at I har fået lægen til at se på dette. Det lyder ikke som om at hun har børneeksem, men altså tør hud.

Det er her vigtigt at smøre med en fed creme og når I oplever minimal effekt, så er det måske fordi det er en forkert creme i bruger ...

Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.

En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.

En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør.

En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning.

Her og nu, hvor det er vinter, vi har masser af sne, frost og kulde, vil det være naturligt at barnet har behov for lidt ekstra beskyttelse til kinderne og ansigtet. Her skal man vælge en creme, som virker plejende og beskyttende. Samtidig er det vigtigt at vælge et produkt med et højt fedtindhold. Har produktet et højt vandindhold vil det forværre hudens tilstand, når det er frostvejr. Derudover skal man vælge en creme, som ikke indeholder parfume, hormonforstyrrende stoffer eller andet skadeligt.

Du skal også medtænke hvad type sæbe du bruger i hendes bad og her vælge en mild og hudvenlig sæbe, gerne flydende sæbe uden parfume eller parabener. Sæbe kan godt udtørre huden, hvis den ikke har den rette pH, så vælg et produkt som f.eks. Derma, Neutral eller købe et specialprodukt på apoteket til børn med tør hud / børneeksem.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor