Svar: Putning og potte
2. februar 2010
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Mikkel-mor
Tak for dit brev og alle dine gode tanker :)
Jeg synes det er rigtig godt at lade far putte, når han kan få Mikkel puttet forholdsvis hurtigt og op en stille og rolig måde. Lad bare de to have denne rutine sammen, det ser jeg ingen problemer i - heller ikke på sigt.
Netop fordi ritualet består af at læse nogle bøger, sige godnat og blive puttet, så vil du også senere hen kunne gøre dette. Du kan naturligvis ikke lege som far og det er måske den nærhed, den fysiske kontakt far og søn har der, han savner, når du forsøger - mænd og drenge leger anderledes end du gør som mor/kvinde og det er okay. Men i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt kunne forklares at "idag putter mor dig" og have det helt fint med det :)
Jeg ser heller ingen problemer i at I sover i samme værelse. Bedsteforældre der er over 60 år gamle har alle oplevet at skulle dele værelse med enten søskende eller forældre, førhen i tiden havde man ikke værelser til hvert familiemedlem. Det er som regel trygt og dejligt at sove på samme værelse og jeg tror faktisk at mange søvnproblemer ville være væk, hvis det var sådan vi sov.
Når det er sagt, så kommer der dog også en alder, hvor det vil være naturligt at barnet flytter ud og sover for sig selv, hvis man har sex i soveværelset. For små børn forstår ikke voksensexualitet og det virker meget skræmmende på dem :)Alternativet er at mor og far har sex et andet sted, så kan man naturligvis stadig sove i samme rum.
Med hensyn til pottetræning og renlighed, så lyder det ikke som om at Mikkel er parat endnu og du får intet positivt ud af at tage bleen af ham. Jeg synes du skal vente til det bliver sommer, det vil være helt naturligt at træne renlighed der, han er det ældre og vil her bedre kunne nå toilettet eller potten, fordi han har langt mindre tøj på. Til sommer kan han løbe rundt udenfor i et par badebukser og se hvad der sker, få fornemmelsen af hvad det er for tegn han skal lægge mærke til og der kan I så begynde at træne.
Når I træner renlighed, så er det en god idé at beholde bleen på og bruge den som et par underbukser der hives op og ned og så give ham faste toilet tider, f.eks. tisse på potte eller toilet når man står op om morgenen, inden han bliver puttet til natten, inden han løber ud for at lege osv.
Lige nu skal I give det tid :) Tag dig ikke af familien, renlighed er noget man modnes til fysiologisk, det fungerer hormonelt og derfor kan man ikke presse det igennem, før barnet er parat.
Fortsat held og lykke. God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske