Svar: Putning og potte

2. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mikkel-mor

Tak for dit brev og alle dine gode tanker :)

Jeg synes det er rigtig godt at lade far putte, når han kan få Mikkel puttet forholdsvis hurtigt og op en stille og rolig måde. Lad bare de to have denne rutine sammen, det ser jeg ingen problemer i - heller ikke på sigt.

Netop fordi ritualet består af at læse nogle bøger, sige godnat og blive puttet, så vil du også senere hen kunne gøre dette. Du kan naturligvis ikke lege som far og det er måske den nærhed, den fysiske kontakt far og søn har der, han savner, når du forsøger - mænd og drenge leger anderledes end du gør som mor/kvinde og det er okay. Men i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt kunne forklares at "idag putter mor dig" og have det helt fint med det :)

Jeg ser heller ingen problemer i at I sover i samme værelse. Bedsteforældre der er over 60 år gamle har alle oplevet at skulle dele værelse med enten søskende eller forældre, førhen i tiden havde man ikke værelser til hvert familiemedlem. Det er som regel trygt og dejligt at sove på samme værelse og jeg tror faktisk at mange søvnproblemer ville være væk, hvis det var sådan vi sov.

Når det er sagt, så kommer der dog også en alder, hvor det vil være naturligt at barnet flytter ud og sover for sig selv, ...

Annonce

... hvis man har sex i soveværelset. For små børn forstår ikke voksensexualitet og det virker meget skræmmende på dem :)Alternativet er at mor og far har sex et andet sted, så kan man naturligvis stadig sove i samme rum.

Med hensyn til pottetræning og renlighed, så lyder det ikke som om at Mikkel er parat endnu og du får intet positivt ud af at tage bleen af ham. Jeg synes du skal vente til det bliver sommer, det vil være helt naturligt at træne renlighed der, han er det ældre og vil her bedre kunne nå toilettet eller potten, fordi han har langt mindre tøj på. Til sommer kan han løbe rundt udenfor i et par badebukser og se hvad der sker, få fornemmelsen af hvad det er for tegn han skal lægge mærke til og der kan I så begynde at træne.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når I træner renlighed, så er det en god idé at beholde bleen på og bruge den som et par underbukser der hives op og ned og så give ham faste toilet tider, f.eks. tisse på potte eller toilet når man står op om morgenen, inden han bliver puttet til natten, inden han løber ud for at lege osv.

Lige nu skal I give det tid :) Tag dig ikke af familien, renlighed er noget man modnes til fysiologisk, det fungerer hormonelt og derfor kan man ikke presse det igennem, før barnet er parat.

Fortsat held og lykke. God weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder