Putning og potte

2. februar 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Putning og potte

Hej Helen,

Tak for din super brevkasse, mange af dine svar bliver brugt flittigt;-)

Men nu har jeg brug for et konkret råd ang, vores lille fyr Mikkel på 2 år 8 mdr. Han trives fint, er rigtig i gang med selvstændighedsalderen så selvfølgelig går verden ham imod ind imellem, men jeg synes vi kommer rimelig ok igennem.

Først omkring putning… I meget lang tid, ja faktisk et års tid, har det været far der stort set altid putter, da det altid går rigtig nemt og hurtigt. Efter børste tænder osv. går Mikkel og far ind i soveværelset hvor Mikkel stadig sover. Det fungerer fint for os alle 3 og Mikkel sover næsten altid hele natten. De tumler lidt i vores seng og læser et par bøger, hvorefter Mikkel ofte selv viser tegn til at ville over i sin seng. Så synger far en godnatsang hvorefter han går igen uden problemer. Selve putningen tager ml 15-20 min afhængig af hvor meget de leger;-)

Men! Hvis det så er mig der putter, går der nemt 1-1½ time. For det første vil Mikkel ikke over i sin seng når vi har læst osv. Jeg har forsøgt at få ham over i sin seng og så læse for ham der, men det vil han ikke og bliver meget ked af det hvis jeg prøver. Når jeg så endelig får ham over i sin seng, må jeg ikke gå. Jeg har forsøgt dit råd med at lave noget praktisk, mens han falder i søvn, men bare jeg gør tegn til at rejse mig, bliver han meget ked af det. Jeg ville hellere end gerne sidde og holde ham i hånden, nusse ham eller lign. til han sover, men desværre synes han det er lidt for spændende og vil ikke lægge sig til at sove.

Vi har altid gjort meget ud af at det skal være dejligt at komme i seng og han har aldrig fået lov til at ligge og græde i sin seng.

Mikkel er meget mor-syg i øjeblikket og har egentlig altid været det. Jeg passer jo Mikkel i min dagpleje og vi er jo stort set altid sammen, så jeg ser det som en naturlig ting at det mest er mor der dur. Når jeg ikke er hjemme er der ingen problemer overhovedet og far er den bedste i verden ;-)

Men jeg tror mor-sygen og putteproblemerne hænger sammen.
Vi er egentlig nået dertil at vi må acceptere at det er far der er den bedste til at putte og sådan må det så være. Mit spørgsmål til dig er derfor om det er forkert af os at det altid er far der putter? Selvfølgelig ...

Annonce

... putter jeg hvis far ikke er hjemme en dag, men det er ikke ret ofte han ikke er hjemme.
Vi har tydelig kunnet mærke at det lidt ødelægger den gode rutine far har, hvis jeg har forsøgt at putte nogle dage. Så må far fx pludselig heller ikke gå.

Men tror du jeg senere vil kunne begynde at putte igen, når Mikkel bliver lidt større og vi bedre kan snakke med ham om tingene, selvom jeg ikke putter i et stykke tid?

En anden ting der er ved at bekymre os lidt er pottetræningen. Mikkel er overhovedet ikke interesseret i at sidde hverken på potte eller toilettet. Han har en enkelt gang lavet stort på potten, da vi legede med ham og sagde han skulle prøve at slå en prut;-) Det kom så lidt med og en lille tissetår. Han virkede vældig stolt over det og har også siddet lidt på potten nogle få gange efter, men den sidste tid vil han slet ikke sidde på den.

Toilettet virker det som om han er lidt bange for, selvom der er ”barnesæde”, skammel osv. Han siger aldrig til når han har lavet i bleen, så jeg tænker han bare ikke er parat endnu? Det skal siges at han ikke har været den hurtigste til at lære. Kravlede som 1 årig, gik som 1½ årig og har ikke det største ordforråd nu. Så når han ikke har været så hurtig til andre ting, påvirker det måske også renligheden?

Bedstemor presser vældig på og fortæller ofte at Mikkels far, hans tvillingbror og lillesøster var renlige som 2½ årige, så måske lader jeg mig bare presse lidt;-)

Jeg tænker lidt at det kommer når Mikkel er klar. Vil egentlig bare være sikker på der ikke er noget galt med ham…

Og så lige sidste spørgsmål… Mikkel sover som sagt stadig i vores soveværelse. Det er et stort rum og fungerer rigtig fint for os alle 3. Vi vækker ikke hinanden (Mikkel sover endda fra et ringende vækkeur) Det er jo et emne folk har rigtig mange meninger om;-) og vi har da hørt mange kommentarer om det. Men når det nu fungerer godt at sove i samme rum, er der så nogen grund til at lave om på det? Vil det på nogen måde være en fordel for Mikkel at sove alene? Han sover stadig i tremmeseng og har aldrig forsøgt at kravle over, men juniorsengen er på lager…

Det blev en længere smøre, håber du kan hitte rede i hvad jeg har skrevet og på forhånd tak for svar… igen;-)

Venlig hilsen
Mikkel-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene