Svar: Ammestop og venstrehåndet
12. januar 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Anna
Tak for dine pæne ord om babykøkkenet og dejligt at høre det går så godt hos jer :)
Det er altid godt at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det, så forløber det hele bedst. Det er meget fint at du giver hende en flaske mme om aftenen at sove på, det er udmærket at bibeholde denne indtil hun er 12 måneder, så hun ikke udelukkende for komælk.
Hvis hun ikke får 400ml mme dagligt, skal du fortsat give hende jerntilskud hver dag. Du kan bruge mm i grød og mos eller du kan bruge sødmælk. Det er lidt op til dig. Det er bare vigtigt at hun få mme eller modermælk frem mod 12 måneders alderen, hvis du kan få hende til at tage det ...
Med hensyn til venstre eller højrehånd så siger man at barnet normalt vil vælge side inden de kommer i skole, så der er altså lidt år at løbe på endnu :)
Vi bærer jo alle gener fra vores forældre, bedsteforældre osv. så det kan give lidt indikationer af om jeres datter er arveligt disponeret. Hvis du selv eller din mand er venstrehåndet, så er hun måske også det ...
Nogle børn er meget hurtige til at vælge en side frem for en anden, og holder fast ved denne side. Andre skifter frem og tilbage i de tidlige år og det er meget normalt at børn der er så små som din datter, bruger begge hænder. Det er lidt for tidligt at sige noget præcist endnu.
Når hun begynder at spise selv, tegne, klippe med en saks og lignende, så vil du få et bedre indtryk af om hun bruger venstre hånd mere end højre. Det er vigtigt ikke at tvinge hende til at bruge den ene eller anden side. Problemerne kan opstå, når et barn som oprindeligt er bestemt til én side, opmuntres til at bruge den modsatte side :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske