Svar: Ammestop og venstrehåndet

12. januar 2010

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anna

Tak for dine pæne ord om babykøkkenet og dejligt at høre det går så godt hos jer :)

Det er altid godt at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det, så forløber det hele bedst. Det er meget fint at du giver hende en flaske mme om aftenen at sove på, det er udmærket at bibeholde denne indtil hun er 12 måneder, så hun ikke udelukkende for komælk.

Hvis hun ikke får 400ml mme dagligt, skal du fortsat give hende jerntilskud hver dag. Du kan bruge mm i grød og mos eller du kan bruge sødmælk. Det er lidt op til dig. Det er bare vigtigt at hun få mme eller modermælk frem mod 12 måneders alderen, hvis du kan få hende til at tage det ...

Med hensyn til venstre eller højrehånd så siger man at barnet normalt vil vælge side inden de kommer i skole, så der er altså lidt år at løbe på endnu :)

Vi bærer jo alle gener fra vores forældre, ...

Annonce

... bedsteforældre osv. så det kan give lidt indikationer af om jeres datter er arveligt disponeret. Hvis du selv eller din mand er venstrehåndet, så er hun måske også det ...

Nogle børn er meget hurtige til at vælge en side frem for en anden, og holder fast ved denne side. Andre skifter frem og tilbage i de tidlige år og det er meget normalt at børn der er så små som din datter, bruger begge hænder. Det er lidt for tidligt at sige noget præcist endnu.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når hun begynder at spise selv, tegne, klippe med en saks og lignende, så vil du få et bedre indtryk af om hun bruger venstre hånd mere end højre. Det er vigtigt ikke at tvinge hende til at bruge den ene eller anden side. Problemerne kan opstå, når et barn som oprindeligt er bestemt til én side, opmuntres til at bruge den modsatte side :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år