Amning og ændring af søvnmønster

12. januar 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning og ændring af søvnmønster

Hej Helen

Jeg har en søn på 8 uger som virkelig har svært ved det der med at sove om natten - det vil sige at han inden jul (da han var ca. 4-5 uger) sov uden det store besvær kunne komme igennem natten med kun 2 ammeture.

Nu er problemet så, at han sover meget uroligt om natten og vågner gerne 3-4 gange og græder. Jeg tager ham op og ammer ham hver gang - amningerne tager mellem 10-15 min. Når jeg har bøvset ham af og ligger ham i vuggen er han meget urolig og græder ofte hvorfor jeg så enten må tage ham op og trøste ham eller køre frem og tilbage med vuggen indtil han sover.

Desuden ligger han ofte og "holder sig selv vågen" ved at køre rundt med arme og ben - er det almindeligt??

I løbet af dagen sover han 3 timer formiddag og 3 timer eftermiddag - så han er ofte vågen fra kl. 16-20 - hvilket er alt for længe.

Jeg kan se at du anbefaler at de sover 3 gange i løbet af dagen - skal jeg vægge ham i en periode så vi får ændret hans vaner?

Når vi skal putte ...

Annonce

... ham om aftenen græder han meget og længe - sikkert fordi han er overtræt - men efter hans eftermiddagslur er han umulig at få til at sove igen.

Jeg ammer ham, men der har dog været nogle problemer forbundet hermed. Under fødslen mistede jeg en del blod. Derfor var min mælkeproduktion sen om at komme igang, og jeg har følt at jeg hele tiden har haft i underkanten af hvad sådan en lille størrelse kan spise - så forsøger konstant at sætte min produktion op - både ved at lade ham spise ofte og ved at malke ud. Men netop fordi han har været så urolig har vi ind i mellem suppleret med en natflaske inden han skulle sove (nutramigen) - men det kunne hans mave ikke lide. Jeg føler nu at min mælkeproduktion er med - så den sidste uges tid har han kun fået bryst. Men burde han ikke kunne nøjes med 1-2 ammeture om natten på brystmælk.

Håber du har nogle forslag til hvordan vi kommer videre og får etableret en fornuftig døgnrytme til gavn for hele familien.

Med venlig hilsen
Pernille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder