Brev:
Amning og ændring af søvnmønster
12. januar 2010
Alder:
2 mdr.
Amning og ændring af søvnmønster
Hej Helen
Jeg har en søn på 8 uger som virkelig har svært ved det der med at sove om natten - det vil sige at han inden jul (da han var ca. 4-5 uger) sov uden det store besvær kunne komme igennem natten med kun 2 ammeture.
Nu er problemet så, at han sover meget uroligt om natten og vågner gerne 3-4 gange og græder. Jeg tager ham op og ammer ham hver gang - amningerne tager mellem 10-15 min. Når jeg har bøvset ham af og ligger ham i vuggen er han meget urolig og græder ofte hvorfor jeg så enten må tage ham op og trøste ham eller køre frem og tilbage med vuggen indtil han sover.
Desuden ligger han ofte og "holder sig selv vågen" ved at køre rundt med arme og ben - er det almindeligt??
I løbet af dagen sover han 3 timer formiddag og 3 timer eftermiddag - så han er ofte vågen fra kl. 16-20 - hvilket er alt for længe.
Jeg kan se at du anbefaler at de sover 3 gange i løbet af dagen - skal jeg vægge ham i en periode så vi får ændret hans vaner?
Når vi skal putte ham om aftenen græder han meget og længe - sikkert fordi han er overtræt - men efter hans eftermiddagslur er han umulig at få til at sove igen.
Jeg ammer ham, men der har dog været nogle problemer forbundet hermed. Under fødslen mistede jeg en del blod. Derfor var min mælkeproduktion sen om at komme igang, og jeg har følt at jeg hele tiden har haft i underkanten af hvad sådan en lille størrelse kan spise - så forsøger konstant at sætte min produktion op - både ved at lade ham spise ofte og ved at malke ud. Men netop fordi han har været så urolig har vi ind i mellem suppleret med en natflaske inden han skulle sove (nutramigen) - men det kunne hans mave ikke lide. Jeg føler nu at min mælkeproduktion er med - så den sidste uges tid har han kun fået bryst. Men burde han ikke kunne nøjes med 1-2 ammeture om natten på brystmælk.
Håber du har nogle forslag til hvordan vi kommer videre og får etableret en fornuftig døgnrytme til gavn for hele familien.
Med venlig hilsen
Pernille