Svar: Vægt, amning, kost, drømmeri og udvikling

10. januar 2010

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine tanker.

der er absolut intet bekymrende omkring din datters vægt og længde, det passer meget fint sammen :) Jeg kan godt logge mig på din profil og se i barnets bog, hvordan lillepigen ligger og hun ligger rigtig fint - ingen problemer der.

Med til historien hører jo også perioder med sygdom og derfor naturligt mindre indtag af mad og så synes jeg faktisk det lyder så fint med dagsplanen, hun lyder til at spise rigtig fint og alderssvarende.

Det er korrekt at hun stille og roligt skal væk fra amningerne om dagen, men hendes ekstra søgen mod brystet kan sagtens hænge sammen med hendes alder og udvikling og netop den begyndende 'mor-søgning' du også har læst om. I første omgang vil jeg foreslå dig at du forsøger at undvære amningen inden formiddagslur og her tilbyder et mellemmåltid i form af lidt frugt, ½ bolle med lidt smør og så lidt vand at drikke inden hun så puttes til sin lur. De dage, hvor det er svært at nå og hvor hun er for træt, så puttes hun bare uden - det er helt fint :)

Amningen inden middagslur kan du bibeholde lidt endnu, så får hun mælken fordelt over hele døgnet, får den ekstra væske og sover måske også lidt længere midt på dagen. Det er helt fint, hvis hun nu begynder at sove en kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur - så begynder hun også at kunne springe sin sidste powernap over. Enkelte børn bibeholder denne sidst lur og det er okay, så længe det ikke påvirker hendes nattesøvn.

Stille og roligt fjernes så amningen tidlig morgen og sen aften og den sidste amning der ryger er normalt amningen inden putning om aftenen og i 1 års alderen vil den ofte kunne erstattes af en kop mælk og en godnathistorie :)

Det vil sandsynligvis passe meget fint med 3 amninger dagligt når din datter er 9 måneder - f.eks. inden ...

Annonce

... middagslur, aften og så en gang i løbet af natten og når hun så bliver 10 måneder kan du skære amningen i løbet af natten eller amningen om dagen helt væk, så hun kun ammes 2 gange dagligt.

Det er naturligt at børn i denne alder drømmer mere og kan vågne op med gråd om natten og søge mor og/eller brystet. Det er fint at du ammer hende der, gør det kortvarigt, få hende til at finde roen og sove videre og så i stedet springer morgenamningen over. Helt okay at gøre sådan. Drømmene og den natlige uro er ofte voldsomme i 8-10 måneders alderen og aftager så ofte igen stille og roligt. I 18-20 måneders alderen kommer så ofte igen en periode med opvågninger og gråd om natten - sådan vil det være i perioder fremover - men der er som sagt tale om perioder.

Det er super godt fortsat at give hende mos, ved siden af mad i stykker, så du er sikker på at hun bliver fyldt godt nok op og det er helt fint at hendes indtag ligger på mellem 1-2 dl. og varierer lidt fra dag til dag.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At din datter lige tjekker op med dig og sikrer sig at alt er okay er blot tegn på at hun og du har en fin tilknytning. Hun bruger dig som sin sikre base og når hun fornemmer at du er rolig og uden bekymring for hvad der sker, så spejler hun sig i det og bliver naturligt også selv mere rolig. Samtidig er hun måske en pige, som i sin personlighed har let ved kontakt med mange mennesker og nyder at være sammen med mange. Det er der jo forskel på, vi er alle forskellige.

Det behøver således ikke være spor i vejen med at din datter ikke bryder i gråd, når hun møder fremmede. Det kan godt komme senere, nogle børn reagerer mere kraftigt i den alder hvor de begynder at gå og for andre er det ikke noget man mærker særlig meget til.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.