Svar: Den første tand er en kindtand
10. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sandra
Jo det er tidligt at få en tand, når man kun er 4½ måned og det er usædvanligt at der er tale om en kindtand ... måske skulle du lige få nogen til at kontrollere at der rent faktisk er tale om en rigtig tand :)
Det sker at børn fødes med tænder eller får tænder meget tidligt, at der er tale om en emaljeskal, som viser sig ikke at være en rigtig tand ... Det er en 'kunstig tand', som ikke har nogen rødder og derfor ikke kan vokse som en almindelig tand.
Disse tænder fjerner man, både fordi der er risiko for at barnet kan komme til at sluge tanden, som let går løs, da der ingen rødder er, men også for at give bedre plads til de rigtige mælketænder.
Det er en 'cellefejl' som sker i fosterstadiet og det har ikke noget med arvelighed at gøre. Derfor kan man godt opleve det hos et enkelt barn i en søskendeflok, men ikke hos de andre. Det er en slags ekstra tænder og det har ikke betydning for tandsættet eller de rigtige mælketænder i øvrigt.
Den gængse rækkefølge for tandfrembrud er således:
- 6 mdr´s alderen, en fortand i undermunden, efterfulgt af næste.
- 7 mdr´s alderen, en fortand i overmunden efterfulgt af næste
- 8-9 mdr´s alderen, alle fire fortænder i overmunden kommer frem
- 9-10 mdr´s alderen, de to resterende fortænder i undermunden kommer frem, så der også er 4 tænder her
- 1 års alderen, en af kindtænderne bryder frem og de andre følger efter.
- omkring 2½ års alderen har barnet et komplet sæt mælketænder bestående af 20 tænder i alt - 10 tænder i både over mund og undermund: To kindtænder i hver side, en hjørnetand i hver side og fire fortænder i midten.
Jeg vil foreslå jer at I lige kontakter børnetandplejen for at få dem til at vurdere om det er en rigtig tand eller en emaljeskal.
Hvis det er en kindtand Maja allerede har fået, så kan det naturligvis godt spille ind på hendes lyst til at drikke af sin flaske, det kan også være at hun generelt bare har været lidt utilpas i øjeblikket - eller måske er hun ved at være træt af mme og har brug for at du skifter mærke ... Det kan også være at hun skal have en større flaskesut.
Tandbørstning er vigtigt og du bør børste hendes tand både morgen og aften. Du bør bruge lidt tandpasta med et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og så anbefales det at du reducerer mængden og ikke bruger mere end hvad der svarer til barnets lillefingernegl.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske