Svar: Mavedråber
3. januar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sandra
I Danmark er de dråber man giver mod kolik lægeordineret og hedder Mylicon, det er derfor i samarbejde med lægen, at man aftaler hvor længe barnet skal have dem. Jeg går ud fra at de dråber du giver, er af samme slags ...
De fleste børn vil normalt kun have brug for dem i et par måneder, i takt med at tarmsystemet modnes og barnet bliver bedre til at fordøje sin mad og også bedre til at komme af med luften via bøvser eller prutter, vil behovet for medicinen naturligt aftage.
Nogle vælger at stoppe fra den ene dag til den anden, andre trapper ned. Jeg vil anbefale dig at du prøver at trappe lidt ned, for at se om hun kan klare sig med mindre og evt. helt undvære. Der er jo i princippet ikke grund til at give hende fuld dosis, hvis hun kan nøjes med ½ dosis og have det ligeså godt. Så kan du give hende ½ dosis i en periode og så forsøge at undvære helt. Det vil være den blideste måde at gøre det på :)
Håber ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske