Svar: Gylp og træthed

22. december 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karoline

Det er fint at I nu er gået over til flasken, det lyder som om at lillepigen trives godt med dette og tager fint på :)

Det lyder dog også som om at hun måske overspiser lidt og jeg tænker at I måske skal forsøge at give hende lidt mindre af gangen og så prøve med lidt hyppigere flasker i stedet. Det er altså bedre at hun spiser 120 ml hver 3 time i stedet for 150ml hver 4 time, hvis det så gør at hun bedre kan holde maden i sig ... Efter et måltid, kan hun så få en sut at falde til ro på.

Det vil også være en rigtig god idé at lade hende forsøge med Enfamil AR. Den har dokumenteret effekt på refluks og virker ved at den er tynd i flasken og først tykner i maven. Det at den bliver tykkere i maven gør, at hun lettere vil kunne holde mælken i sig.

Derudover skal du prøve at lade hende sidde så meget op som muligt, når hun spiser. Det har også betydning for hendes evne til at holde maden i sig. Du kan dog godt forsøge med en flaske, der hvor hun skal sove - men her bør du igen elevere hendes hovedgærde hvor hun ligger. Generelt bør børn der får flaske ikke ligge fladt, når de spiser, fordi der kan ske tilbageløb til mellemøret og det kan på sigt påvirke til mellemørebetændelse. Så hvis du vil forsøge at give hende mad imens hun ligger, hvor du ønsker hun skal falde i søvn, så læg en pude, et tæppe ...

Annonce

... eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun ligger med hovedet løftet :)

Det er fint at I forsøger at holde hendes mave igang med laktulose - hun er stadig så lille og ny, hendes tarme er meget umodne og det hele skal lige have tid til at finde sig til rette. Men lige nu er det vigtigt at der er passage, hvis hun har forstoppelse vil hun naturligt ikke kunne spise sit behov og hun vil sandsynligvis også gylpe mere ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være en god idé at trække en stofble igennem ringen på sutten så den lettere bliver i munden. Stofbleen kan støtte sutten, når hun ligger med hovedet drejet til siden og så spyttes den ikke så let ud. Ellers lærer hun det efterhånden, det er et spørgsmål om lige at finde teknikken og holde vacuum.

3-5 timers vågenhed lyder af meget - prøv om ikke I kan komme ned på at hun kun er vågen 2 timer af gangen. Et samlet søvnbehov på 15-16 timer i døgnet er dog helt normalt for et barn på 1½ måned, og det lyder som om at hun sover dette. Du har bare en oplevelse af at hun skal sove mere, fordi hun de første uger sov 20-22 timer ... er det ikke rigtigt? Så måske sover din datter rent faktisk det man kan forvente, det lyder faktisk okay med 6-7 timers søvn i løbet af dagen og resten om natten, naturligt afbrudt af mælk.

Jeg håber du hermed har fået lidt ro på, ha en rigtig dejlig jul alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder