Svar: Gylp og træthed
22. december 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Karoline
Det er fint at I nu er gået over til flasken, det lyder som om at lillepigen trives godt med dette og tager fint på :)
Det lyder dog også som om at hun måske overspiser lidt og jeg tænker at I måske skal forsøge at give hende lidt mindre af gangen og så prøve med lidt hyppigere flasker i stedet. Det er altså bedre at hun spiser 120 ml hver 3 time i stedet for 150ml hver 4 time, hvis det så gør at hun bedre kan holde maden i sig ... Efter et måltid, kan hun så få en sut at falde til ro på.
Det vil også være en rigtig god idé at lade hende forsøge med Enfamil AR. Den har dokumenteret effekt på refluks og virker ved at den er tynd i flasken og først tykner i maven. Det at den bliver tykkere i maven gør, at hun lettere vil kunne holde mælken i sig.
Derudover skal du prøve at lade hende sidde så meget op som muligt, når hun spiser. Det har også betydning for hendes evne til at holde maden i sig. Du kan dog godt forsøge med en flaske, der hvor hun skal sove - men her bør du igen elevere hendes hovedgærde hvor hun ligger. Generelt bør børn der får flaske ikke ligge fladt, når de spiser, fordi der kan ske tilbageløb til mellemøret og det kan på sigt påvirke til mellemørebetændelse. Så hvis du vil forsøge at give hende mad imens hun ligger, hvor du ønsker hun skal falde i søvn, så læg en pude, et tæppe eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hun ligger med hovedet løftet :)
Det er fint at I forsøger at holde hendes mave igang med laktulose - hun er stadig så lille og ny, hendes tarme er meget umodne og det hele skal lige have tid til at finde sig til rette. Men lige nu er det vigtigt at der er passage, hvis hun har forstoppelse vil hun naturligt ikke kunne spise sit behov og hun vil sandsynligvis også gylpe mere ...
Det kan være en god idé at trække en stofble igennem ringen på sutten så den lettere bliver i munden. Stofbleen kan støtte sutten, når hun ligger med hovedet drejet til siden og så spyttes den ikke så let ud. Ellers lærer hun det efterhånden, det er et spørgsmål om lige at finde teknikken og holde vacuum.
3-5 timers vågenhed lyder af meget - prøv om ikke I kan komme ned på at hun kun er vågen 2 timer af gangen. Et samlet søvnbehov på 15-16 timer i døgnet er dog helt normalt for et barn på 1½ måned, og det lyder som om at hun sover dette. Du har bare en oplevelse af at hun skal sove mere, fordi hun de første uger sov 20-22 timer ... er det ikke rigtigt? Så måske sover din datter rent faktisk det man kan forvente, det lyder faktisk okay med 6-7 timers søvn i løbet af dagen og resten om natten, naturligt afbrudt af mælk.
Jeg håber du hermed har fået lidt ro på, ha en rigtig dejlig jul alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske