Brev:
Gylp og træthed
22. december 2009
Alder:
1 mdr.
Gylp og træthed
Kære Helen.
Et par spørgsmål fra mig. Lille Olivia er nu 6 uger og er en skøn lille pige. Nem og mild. Og hendes storebror er fuldstændig vild med hende:-)
Hun vejer nu ca. 5500 gr. Fødselsvægten var 4200 g og den første uge tabte hun sig til 3724, så hun har taget godt på.
Amningen gik i vasken fordi hun faldt i søvn hele tiden og derfor tog det 2-3 timer og brystet var stadig fyldt og jeg var træt og syg med alt muligt efter kejsersnittet, så hun er på flaske nu.
Vores søn var også flaskebarn, så vi har jo prøvet "det hele" før, men alligevel har nogle spørgsmål rejst sig.
Olivia er en sulten lille dame og drikker ret meget. Ca. 170 ml pr. flaske og nogle aftener får hun så små protioner af 50-85 ml for ikke at overfordre hende.
Det er gået fint i begyndelsen, men de sidste 1-2 uger har hun haft hård mave. Akkurat som Albert har vi givet lactulose (i sammenråd med vores sundhedsplejerske) og det har virket sådan, at det første er hårdt, så bliver det lind og dernæst tyndt og det er noget værre svineri, men hellere det og hun så kommer af med noget.
De sidste 1-2 uger er hun også begyndt at gylpe enormt meget. ca. en gang om dagen gylper hun i en stråle og sviner sig selv og alt i en halv meters omkreds til. Det kræver skift at tøj, senge tøj eller optørring på sofa, skiftning af vores tøj eller gulvvask. Så går der lidt tid og så er hun jo sulten igen.
Hun er rigtig dårlig til at bøvse. Nogle gange gør hun men oftes falder hun bare i søvn eller ligger og er urolig. Sutten vil hun gerne tage, men den bliver ikke i munden så længe. Hun ligner nogle gange en som har fået en sur citron i munden når hun får sutten, men så nusser vi hende på kinden og så gumler hun på den.
Hun er også begyndt at blive mere vågen. Nogle gange er hun vågen 3-5 timer og hun er SÅ træt. Men hun vil ikke give sig. Hun græder ikke men ligger bare og kigger. Det er jo fint nok, men vi bliver jo lidt trætte for hun vil jo ikke ligge selv. Når hun sover tager hun oftes 3-4 timer formiddag, 1½-2 timer eftermiddag og ½-2 timer aften. Om natten sover hun 4-5 timer, får flaske og sover så 2-3 timer igen. Også dette har ændret sig. De første 4 uger sov hun ca. 20-22 timer i døgnet.
Vi har selvfølgelig prøvet at putte hende på mange måder og nogle gange falder hun i søvn som følge af en flaske, men så snart vi lægger hende vågner hun op igen og har store øjne. Hun er en puttegøj der sover rigtig dejlig i vores arme.
Er det normalt med så meget vågentid? Jeg kan huske Alberts sundhedsplejerske sagde, at det næsten var mere reglen end undtagelsen at de var så vågne i denne her alder..
Nu har jeg lige læst et af dine svar til et andet forældrepar, at man kan svøbe sit barn i f.eks en voksipose og så give flasken mens de ligger i den som putteritual. Det lyder som en god idé men hvad så med bøvsning/gylp??
Min sundhedsplejerske har i dag foreslået den MME der vist nok hedder Enfamil og den skal vi prøve i morgen. HÅBER den virker for hvad gør vi ellers?
Der er bare sket så stort et skift/tigerspring i kost, gylp, afføring og søvn den sidste uge-14 dage, at jeg lige vil have en føler om det er ok alt sammen..
GOD JUL fra Karoline