Gylp og træthed

22. december 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Gylp og træthed

Kære Helen.

Et par spørgsmål fra mig. Lille Olivia er nu 6 uger og er en skøn lille pige. Nem og mild. Og hendes storebror er fuldstændig vild med hende:-)

Hun vejer nu ca. 5500 gr. Fødselsvægten var 4200 g og den første uge tabte hun sig til 3724, så hun har taget godt på.

Amningen gik i vasken fordi hun faldt i søvn hele tiden og derfor tog det 2-3 timer og brystet var stadig fyldt og jeg var træt og syg med alt muligt efter kejsersnittet, så hun er på flaske nu.

Vores søn var også flaskebarn, så vi har jo prøvet "det hele" før, men alligevel har nogle spørgsmål rejst sig.

Olivia er en sulten lille dame og drikker ret meget. Ca. 170 ml pr. flaske og nogle aftener får hun så små protioner af 50-85 ml for ikke at overfordre hende.

Det er gået fint i begyndelsen, men de sidste 1-2 uger har hun haft hård mave. Akkurat som Albert har vi givet lactulose (i sammenråd med vores sundhedsplejerske) og det har virket sådan, at det første er hårdt, så bliver det lind og dernæst tyndt og det er noget værre svineri, men hellere det og hun så kommer af med noget.

De sidste 1-2 uger er hun også begyndt at gylpe enormt meget. ca. en gang om dagen gylper hun i en stråle og sviner sig selv og alt i en halv meters omkreds til. Det kræver skift at tøj, senge tøj eller optørring på sofa, skiftning af vores tøj eller gulvvask. Så går der lidt tid og så er hun jo sulten igen.

Hun er rigtig dårlig til at bøvse. Nogle gange gør hun men oftes falder hun bare i søvn eller ligger og er urolig. Sutten vil hun gerne tage, men den bliver ikke i munden så længe. Hun ligner ...

Annonce

... nogle gange en som har fået en sur citron i munden når hun får sutten, men så nusser vi hende på kinden og så gumler hun på den.

Hun er også begyndt at blive mere vågen. Nogle gange er hun vågen 3-5 timer og hun er SÅ træt. Men hun vil ikke give sig. Hun græder ikke men ligger bare og kigger. Det er jo fint nok, men vi bliver jo lidt trætte for hun vil jo ikke ligge selv. Når hun sover tager hun oftes 3-4 timer formiddag, 1½-2 timer eftermiddag og ½-2 timer aften. Om natten sover hun 4-5 timer, får flaske og sover så 2-3 timer igen. Også dette har ændret sig. De første 4 uger sov hun ca. 20-22 timer i døgnet.

Vi har selvfølgelig prøvet at putte hende på mange måder og nogle gange falder hun i søvn som følge af en flaske, men så snart vi lægger hende vågner hun op igen og har store øjne. Hun er en puttegøj der sover rigtig dejlig i vores arme.

Er det normalt med så meget vågentid? Jeg kan huske Alberts sundhedsplejerske sagde, at det næsten var mere reglen end undtagelsen at de var så vågne i denne her alder..

Nu har jeg lige læst et af dine svar til et andet forældrepar, at man kan svøbe sit barn i f.eks en voksipose og så give flasken mens de ligger i den som putteritual. Det lyder som en god idé men hvad så med bøvsning/gylp??

Min sundhedsplejerske har i dag foreslået den MME der vist nok hedder Enfamil og den skal vi prøve i morgen. HÅBER den virker for hvad gør vi ellers?

Der er bare sket så stort et skift/tigerspring i kost, gylp, afføring og søvn den sidste uge-14 dage, at jeg lige vil have en føler om det er ok alt sammen..

GOD JUL fra Karoline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder