Svar: Neglebidning
11. december 2009
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære bekymrede far
Neglebidning er en rigtig dårlig vane, som er meget svær at slippe af med ... Go negl er et forsøg værd, men som du skriver, så vender man sig jo hurtigt til den grimme smag.
Det kan være en god idé at forsøge at aflure, hvornår hun bider i sine negle. Er det når hun er optaget af en leg, når hun keder sig, når hun er lidt spændt på noget osv. Hvis I kan afkode hvornår det især sker, så kan I måske sætte ind med noget andet og på den måde få hende afledt.
I kan også prøve om lidt neglelak i forskellige farver vil hjælpe. Det kan være hun synes det er så fint, at hun ikke vil bide i sine negle når det er på ...
Og så spiller det sandsynligvis også ind at hun ser far bide negle - børn spejler sig jo i os forældre, så det kan ikke udelukkes ... ligesom man også må overveje om jeres store fokus på hendes negle påvirker til problemet. Det at I smører noget på neglene og taler med hende om at hun ikke må bide dem, bør det måske mere umuligt at lade være. Det er måske lige pludselig lidt ekstra interessant og kan jo være en måde for hende at 'gøre noget hun ikke må' uden at I reelt kan forhindre det - her er hun 100 pct selvstyrende.
Så måske skulle I prøve ikke at give det særlig meget fokus og se om hun så vil lade være ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske