Svar: Søvn, uro, mad mv.
19. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Mie
Der er ingen tvivl om at det kan påvirke din datters søvn, hvis hun ligger i en vugge der er for lille. Hun har en alder nu, hvor hun begynder at trille og vende og dreje sig selv og det er vigtigt at hun har mulighed for at flytte på sig og skifte stilling når hun sover. Hun er derfor for stor til at ligge i lift eller vugge og bør ligge i barnevognen som den er eller i en tremmeseng ... :)
Det lyder sandsynligt at hun har brug for lidt mere mad i løbet af dagen og det lyder også som om at I er kommet godt igang - 20 skefulde er meget fint at starte med - hvis hun spiser mellem ½-1 dl. grød 2 gange dagligt så lyder det rigtig fint. Det er også rigtig godt at du fortsat ammer hende hyppigt, så mælken er med til at holde maven igang naturligt.
Jeg beklager at jeg har overset dit spørgsmål om quinoagrød - det burde ikke være mere hårdt for maven end f.eks. hirse eller boghvedegrød - men det kan da godt være at din datter bedre tåler noget end noget andet ... Du laver det som alle andre former for grød (se i babykøkkenet her på siden, der er et klip, hvor jeg laver quinoagrød).
Det er meget normalt at der går lidt længere tid mellem afføringerne, når børn går fra mælk til fastere føde. Men hun bør fortsat have afføring ca hver 2 dag - hvis hun får skemad flere gange dagligt bør der ikke gå mere end et par døgn imellem hendes afføringer ... Så kan det være godt at supplere med lidt laktulose i en overgangsperiode.
Det er også rigtig fint at give hende broccolimos og hvad du ellers kan finde på ud af de grøntsager I andre spiser om aftenen. Det kan godt være med til at sætte lidt gang i maven. Det er ikke dumt at forsøge sig frem - du kan ikke gøre andet. Hvis hun får ondt i maven af det, så skal hun måske have mere kartoffelmos eller gulerod som basis i stedet for ren broccoli, men du må prøve dig frem for at se hvad der fungerer bedst for hende.
Hun har naturligvis brug for en vis mængde mad og en vis mængde mælk i løbet af hele dagen for at kunne undvære det om natten. Det er dog naturligt at hun har brug for 6-7 amninger i døgnet med den alder hun har, og også at hun har brug for amning sen aften og tidlig morgen. Mange børn er også 6 måneder inden de kan undvære amning midt nat.
Da hun på grund af maveproblemer har været lidt på pause med skemad, er det helt naturligt at hun lige nu søger brystet lidt ekstra og skal have indstillet kroppen på skemad igen. I takt med at hun begynder at kunne spise mere skemad i løbet af dagen, skulle det gerne også kunne mærkes på nattesøvnen :)
Tandfrembrud gør ondt på nogle børn og de er meget generet af det - hos andre børn er tænderne der bare lige pludselig uden at man mærker til det.
Det er svært at vide om det er sult, for lille vugge, tand eller hvad der gør sig gældende - hos jer er det måske et sammensurium af det hele ...
Måske handler det uro du oplever i øjeblikket også om at din datter lige nu gennemgår en stor udvikling. Netop omkring 19 uger taler man om et tigerspring.
Fasen her er kendetegnet ved at din datter bliver mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Hun begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave og vender sig også omvendt, og hun begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Disse spring er altså tidspunkter hvor barnet udvikler sig både mentalt og fysisk og derfor perioder, som kræver lidt mere omsorg, trøst og nærhed. Denne fase varer nogle uger, så er der ro på igen i et par uger og omkring 26 uge begynder næste fase så.
Så måske handler det hele hos jer om at der lige nu bare sker rigtig meget med din datter og at hun derfor er lidt svært at blive klog på :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske