Svar: Halvdagsbørnehave og lidt andet

13. november 2009

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Stort tillykke med at du venter dig igen. Det er super dejligt og godt at du er blevet scannet og har set at den lille har det godt derinde :) Jeg glæder mig til at fortsat at følge jer lille familie ...

Halvdagsbørnehave og være blive passet af bedstemor et par dage om ugen i en periode, - det lyder da super dejligt. Børn har naturligvis brug for at være sammen med andre børn, lege, lære sociale færdigheder osv. men børn har bestemt også glæde af at være sammen med den lidt ældre generation og jeg synes det lyder som en god idé at lade farmor og Isabella bruge lidt tid sammen når nu muligheden er der. Den mulighed kommer måske ikke igen og det er værd at udnytte, når den er det.

Jeg ser det ikke som noget problem i forhold til at deltage i børnehavens aktiviteter, mon ikke det er muligt at være lidt fleksibel her så hun nogle gange godt kan deltage alligevel og holde fri en anden dag ...? Hvis børnehaven måske skal på tur og det er jeres datters fridag, så kunne man måske aftale at farmor tog med, hvis hun havde lyst og overskud og de så alle tog af sted sammen. Det kunne være at alle syntes det var hyggeligt og rart.

Man skal naturligvis lytte til ...

Annonce

... børnehaven og hvis de oplever at hun er uden for det sociale fællesskab og det påvirker hende negativt at være væk fra børnehaven et par dage om ugen, så må man reagerer på det. Men som udgangspunkt skal I da have lov til at forsøge den ordning og så må man se hvad der sker, som du selv er inde på, så kan man jo ikke planlægge sig ud af alt :)

Jeg tænker også at det er dejligt at din datter kan have store dele af sommeren hjemme, hun kan være hjemme hos dig og den lille nogen dage, kan have korte dage i institutionen efter behov og så kan hun blive lidt 'forkælet' af farmor andre dage, hvilket hun jo godt kan have behov for, når hun bliver storesøster.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så ro i sjælen omkring dette og lad din datter nyde at I har muligheden for at kombinere både børnehave, farmor og være hjemme en gang imellem. Det er sjældent man har mulighed for det :)

Det er super godt at du har besluttet dig for og kan mærke på dig selv, hvornår grænsen er nået og gerne inden - kan bede om hjælp. Det er rigtig vigtigt at du lytter til dig selv og siger fra, så det bliver godt for jer alle.

Nyd din graviditet og den lille i din mave.Pas rigtig godt på hinanden, fortsat held og lykke med den lille :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor