Svar: Halvdagsbørnehave og lidt andet
13. november 2009
Alder:
2 år
Kære Camilla
Stort tillykke med at du venter dig igen. Det er super dejligt og godt at du er blevet scannet og har set at den lille har det godt derinde :) Jeg glæder mig til at fortsat at følge jer lille familie ...
Halvdagsbørnehave og være blive passet af bedstemor et par dage om ugen i en periode, - det lyder da super dejligt. Børn har naturligvis brug for at være sammen med andre børn, lege, lære sociale færdigheder osv. men børn har bestemt også glæde af at være sammen med den lidt ældre generation og jeg synes det lyder som en god idé at lade farmor og Isabella bruge lidt tid sammen når nu muligheden er der. Den mulighed kommer måske ikke igen og det er værd at udnytte, når den er det.
Jeg ser det ikke som noget problem i forhold til at deltage i børnehavens aktiviteter, mon ikke det er muligt at være lidt fleksibel her så hun nogle gange godt kan deltage alligevel og holde fri en anden dag ...? Hvis børnehaven måske skal på tur og det er jeres datters fridag, så kunne man måske aftale at farmor tog med, hvis hun havde lyst og overskud og de så alle tog af sted sammen. Det kunne være at alle syntes det var hyggeligt og rart.
Man skal naturligvis lytte til børnehaven og hvis de oplever at hun er uden for det sociale fællesskab og det påvirker hende negativt at være væk fra børnehaven et par dage om ugen, så må man reagerer på det. Men som udgangspunkt skal I da have lov til at forsøge den ordning og så må man se hvad der sker, som du selv er inde på, så kan man jo ikke planlægge sig ud af alt :)
Jeg tænker også at det er dejligt at din datter kan have store dele af sommeren hjemme, hun kan være hjemme hos dig og den lille nogen dage, kan have korte dage i institutionen efter behov og så kan hun blive lidt 'forkælet' af farmor andre dage, hvilket hun jo godt kan have behov for, når hun bliver storesøster.
Så ro i sjælen omkring dette og lad din datter nyde at I har muligheden for at kombinere både børnehave, farmor og være hjemme en gang imellem. Det er sjældent man har mulighed for det :)
Det er super godt at du har besluttet dig for og kan mærke på dig selv, hvornår grænsen er nået og gerne inden - kan bede om hjælp. Det er rigtig vigtigt at du lytter til dig selv og siger fra, så det bliver godt for jer alle.
Nyd din graviditet og den lille i din mave.Pas rigtig godt på hinanden, fortsat held og lykke med den lille :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske