Ammestop og falde i søvn alene

13. november 2009

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Ammestop og falde i søvn alene

Hej Helen

Min Anna vokser og bliver en selvstændig lille dame. Det er et privilegie at få lov til at opleve. Hun er startet i vuggestue og trives storartet blandt de andre børn og de meget dygtige pædagoger. Hun er for det meste glad, hun går flot, kravler i alle møbler, danser og siger hej og bah og muh. Så jeg er en glad og stolt mor.

Men måske har jeg også været lidt for blød eller også har vi bare hygget os for meget. Anna falder nemlig stadig i søvn i min favn, ved at jeg ammer hende. Jeg ammer hende kun denne ene gang i døgnet og det accepterer hun fint. I vuggestuen falder hun let i søvn ved at pædagogerne lægger hende i barnevognen - herhjemme skal der gåes lidt først. Men om aftenen kræves der altså en favn og et bryst. Nogle aftener er hun væk i løbet af 15 min og andre gange tager det en time, hvor nu ligger og sutter og bliver ked af det (eller sur?) hvis jeg tager brystet fra hende. Hun nærmer sig 15 mdr. og vi synes efterhånden at hun godt kunne vænnes fra og lære at sove selv.

Det medfører dog en masse spørgsmål fra mig. For hvordan gør vi det bedst? Og uden for megen gråd? Jeg ved godt, at det ikke kan ...

Annonce

... undgåes, at Anna bliver ked af det, men jeg vil gerne vide, hvordan vi gør det mest nænsomt. Skal vi tage både brystet og favnen fra hende på en gang, eller skal vi opdele det? Og hvordan vænner jeg hende bedst fra?

Det der bekymrer mig mest er dog at få hende til at falde i søvn i egen seng. Jeg ved ganske enkelt ikke hvordan jeg skal gribe det an. Min sundhedsplejerske siger, at jeg skal starte med at sidder lidt med en bog og falde til ro, så putte hende, synge en sang og sige godnat. Og så gå for at vende tilbage efter et par minutter. Men hvad hvis hun græder, når jeg går? Må jeg blive inde hos hende? og må jeg tage hende op og trøste eller er det bedst t hun bliver i sengen. Jeg er jo heller ikke ude på at forvirre hende.

Jeg er helt sikker på, at hun ikke vil blive liggende. Er det ok at hun står op og græder, eller skal jeg blive ved med at lægge hende ned? Så har jeg også læst, at barnet ikke må græde sig i søvn. Men kan jeg undgå det, når jeg ikke kan tage hende op og trøste hende - hun vil ganske sikkert græde, når jeg lægger hende igen.

Jeg håber, du har et par gode råd eller en manual til mig:)

Kærlig hilsen
Annas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.