Brev:
Halvdagsbørnehave og lidt andet
13. november 2009
Alder:
2 år
Halvdagsbørnehave og lidt andet
Hej Helen.
Bliver lige nødt til at skrive igen hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside! Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D
Men herhjemme går det simpelthen FANTASTISK!
Jeg tror aldrig at jeg har haft det så godt i hele mit liv! Det som psykologen gør, er næsten magisk! og de redskaber jeg får af hende, som er meditation og ændring af tanker, bruger jeg i hverdagen, og de hjælper sgu!
Og nu ved jeg godt, at du måske gerne så at vi havde ventet med nummer 2, men sagen er at jeg er gravid igen! Og er så lykkelig! Jeg er kun 6 uger henne, men har fået en tidlig scanning i uge 8, for at fjerne frygten for at vi igen får et sygt foster. Men jeg tænker ikke så meget over det, da sandsynligheden for det er jo næsten lig nul.
Men jeg tager det meget roligt.
Men nu er der jo nye tanker, der opstår ang. Isabella. Min største frygt er jo at hun bliver tilsidesat, når der kommer en ny, men samtidig ved jeg egentlig godt at det ikke vil ske.
Fordi vi er meget opmærksomme på det, og jeg har tænkt mig at inddrage hende så meget hun nu gider, både før og efter. VI har jo et meget, meget tæt bånd, og hun er meget morglad, men jeg har talt med andre mødre, og det de har gjort har jeg tænkt mig at gøre.
Men denne gang føler jeg mig meget mere rustet til en lille baby, og jeg er helt overbevist at vi klarer det uden at Isabella lider nogen nød.
Jeg skriver egentlig til dig vedr. det med at gå hjemme og blev meget glad for sit svar ang. det med ulemper og fordele ved ikke at være i daginstitution.
Nu er der opstået den mulighed at min svigermor har mistet sit arbejde, desværre, og da hun ikke har så meget andet at gå op i end sit barnebarn og arbejde, er der en mulighed for at hun gerne vil passe Isabella nogle dage om ugen.
Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget endnu, men jeg tænker måske om det ville være en fordel at hun stoppede et halvt år før hun skal i børnehave, især fordi jeg skal føde til juli (hvis alt går vel), og hun skal starte i børnehave d. 1 nov.
Jeg er ekstremt opmærksom på at hun ikke skal have for mange ting, der ændrer sig på een gang og at vi skal bibeholde de faste rutiner som vi kan. Jeg har fx. aftalt med min kæreste, at jeg VIL fortsætte med at bade hende, fordi det er vores lille hyggetur og have alenetid med hende, som vi plejer.
Jeg har også tænkt mig ikke at være stolt denne gang, og bede svigermor og mor om hjælp.
Men jeg tænker jo på den børnhave. Min tanke går lidt på halvdagsbørnehave for hende. Nu ved jeg at det vist skal være faste dage om ugen, så hvis man kunne gøre det så¨dan at hun var i børnehave 3 dage om ugen of farmor har hende 2 dage...eller hvad der nu passer.
I min verden ville det være ideelt.
Men det er MIN verden!
For hvad ville være godt for Isabella, spørger jeg så.
Jeg hører om de mødre som startede med halvdags, men endte i helldags, fordi barnet tit ikke kom med på tur, fordi det lige var den dag, det havde fri.
Og jeg vil bare ikke være den, der er årsag til at isabella føler sig udenfor!
Så hvad er din holdning, erfaring og tanker vedr. halvdagsbørnehave?
Jeg ved godt der er et helt år til, og meget kan nå at ændre sig med isabella.
En anden mulighed kunne jo være at vi bare gør som vi har gjort indtil videre. At jeg engangimellem giver hende en fridag fra dagpleje og så tager vi i zoo eller bare hygger hjemme.
Du kan vel se at jeg tænker ret langt fremad...hahahaha... men det er nu engang sådan jeg er. Velvidende om at jeg ikke kan planlægge alt, men jeg kan godt lide at have nogle overordnede ramer, som man så kan justere henad vejen efter behov. :-)
Jeg kan forresten fortælle at hun igen er på fedekur, da hun kun vejer 10, 6 kg. Hun er jo spinkel, men har en god appetit, dog spiser hun jo stadig mest vegetarisk, men får dog kød.
Men lægen var ikke bekymret.
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Camilla