Svar: Flytningen er lidt svær

8. november 2009

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Der er kun gået godt en uge siden I flyttede og I skal alle have tid til at vende jer til den nye situation. Der er meget stor omvæltning på at være i en almindelig børnehave og så være i en skovbørnehave og jeg kan godt forstå at jeres datter siger "det er anderledes". Det hele er jo anderledes, alt er nyt - nye børn, nye forældre, nye voksne, nye rutiner, nye vaner, nye regler, nye omgivelser osv.

Vi ved fra os selv, hvor stressende det kan være at starte nyt arbejde og det tager tid at få nye kolleger, finde ind i jargonen og vende sig til det nye sted. Sådan er det også for jeres datter.

Heldigvis er du hjemme og har mulighed for at kunne give hende korte dage og det lyder rigtig fint det du fortæller her. Jeg tænker også at det jo er en rigtig god tid I går imøde, julen nærmer sig med hastige skridt og det er en super hyggelig periode at være i børnehave på - det må alt andet lige være dejligt for hende at komme af sted, når hun får lært det hele lidt at kende.

At hun lige nu gerne vil have sin sut lidt ekstra er naturligvis helt okay, men motiver hende til at lade den hænge på pladsen, hvor hun har sit tøj eller et bestemt sted derhjemme og bed hende om at tage den ud af munden, når hun taler.

At hun lige nu ligger mellem jer er også okay, men pas på at det ikke bliver vanen - hun kan meget let tro at det hører med til at bo i det nye hus, at sovepladsen er mellem mor og far. En madras på gulvet i soveværelset var måske en idé, eller at I forsøgte at putte hende i egen seng på eget værelse og brugte lidt ekstra tid på det ... En åben seng, så hun kan komme ind til jer ved behov, men stadig sove på eget værelse. Hun skal jo også vende sig til de nye lyde, lugte osv. der er i det nye hus og det er vigtigt at betrygge hende der. Hold jer det for øje, at selvom I gerne ...

Annonce

... vil og også skal gøre hende tryg, så er der altså stor risiko for at det bliver svært at få hende på eget værelse, hvis I venter for længe efter I er flyttet ...

Sæt jer ved hende på sengen, så hun får fysisk kontakt, mærker at I er der og læs en historie eller tal lidt om dagen der er gået. Hvad er der sket i børnehaven, hvem har hun mon leget med, hvad har de lavet osv. Det kan hjælpe hende med at få bearbejdet nogle af alle hendes oplevelser, at I taler lidt om det inden hun skal sove.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Fortæl hende også gerne en historie om hende selv "der var engang en pige på 3 år, hun havde en lillesøster, en mor og en far. En dag skulle de alle sammen flytte til et nyt stort hus, de glædede sig, men var også lidt spændte og havde sommerfugle i maven. Pigen skulle starte i skovbørnehave, det var meget spændende for alt var helt anderledes end i den gamle ..." osv. osv. Så du får fortalt en lille historie om alt det der sker og på den måde får sat lidt ord på det hele, både det sjove, det dejlige og også det der er lidt svært :)

I må gerne besøge den gamle veninde og vuggestuen inden for kort tid - det skal I gøre som I mener det passer bedst ind i hverdagen. Det er helt fint, at hun lige kommer tilbage, får sagt hej, får fortalt at hun nu er et nyt sted osv. Det bliver synligt for hende at der i vuggestuen var mange små børn og det nye sted er mange storebørn og hun vil måske kunne se det hele i et nyt lys ... Hun må gerne have kontakt med sin veninde, det er helt fint, hvis I kan holde kontakten - det er udmærket at have nogen at lege med som er uden for ens normale hverdag. De er dog ikke så gamle og I bor langt fra hinanden, så det er ikke sikkert det kan vare ved, men hvis hun lige nu har brug for det, så er det fint :)

Jeg håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!