Svar: Flytningen er lidt svær
8. november 2009
Alder:
3 år
Kære Mor
Der er kun gået godt en uge siden I flyttede og I skal alle have tid til at vende jer til den nye situation. Der er meget stor omvæltning på at være i en almindelig børnehave og så være i en skovbørnehave og jeg kan godt forstå at jeres datter siger "det er anderledes". Det hele er jo anderledes, alt er nyt - nye børn, nye forældre, nye voksne, nye rutiner, nye vaner, nye regler, nye omgivelser osv.
Vi ved fra os selv, hvor stressende det kan være at starte nyt arbejde og det tager tid at få nye kolleger, finde ind i jargonen og vende sig til det nye sted. Sådan er det også for jeres datter.
Heldigvis er du hjemme og har mulighed for at kunne give hende korte dage og det lyder rigtig fint det du fortæller her. Jeg tænker også at det jo er en rigtig god tid I går imøde, julen nærmer sig med hastige skridt og det er en super hyggelig periode at være i børnehave på - det må alt andet lige være dejligt for hende at komme af sted, når hun får lært det hele lidt at kende.
At hun lige nu gerne vil have sin sut lidt ekstra er naturligvis helt okay, men motiver hende til at lade den hænge på pladsen, hvor hun har sit tøj eller et bestemt sted derhjemme og bed hende om at tage den ud af munden, når hun taler.
At hun lige nu ligger mellem jer er også okay, men pas på at det ikke bliver vanen - hun kan meget let tro at det hører med til at bo i det nye hus, at sovepladsen er mellem mor og far. En madras på gulvet i soveværelset var måske en idé, eller at I forsøgte at putte hende i egen seng på eget værelse og brugte lidt ekstra tid på det ... En åben seng, så hun kan komme ind til jer ved behov, men stadig sove på eget værelse. Hun skal jo også vende sig til de nye lyde, lugte osv. der er i det nye hus og det er vigtigt at betrygge hende der. Hold jer det for øje, at selvom I gerne vil og også skal gøre hende tryg, så er der altså stor risiko for at det bliver svært at få hende på eget værelse, hvis I venter for længe efter I er flyttet ...
Sæt jer ved hende på sengen, så hun får fysisk kontakt, mærker at I er der og læs en historie eller tal lidt om dagen der er gået. Hvad er der sket i børnehaven, hvem har hun mon leget med, hvad har de lavet osv. Det kan hjælpe hende med at få bearbejdet nogle af alle hendes oplevelser, at I taler lidt om det inden hun skal sove.
Fortæl hende også gerne en historie om hende selv "der var engang en pige på 3 år, hun havde en lillesøster, en mor og en far. En dag skulle de alle sammen flytte til et nyt stort hus, de glædede sig, men var også lidt spændte og havde sommerfugle i maven. Pigen skulle starte i skovbørnehave, det var meget spændende for alt var helt anderledes end i den gamle ..." osv. osv. Så du får fortalt en lille historie om alt det der sker og på den måde får sat lidt ord på det hele, både det sjove, det dejlige og også det der er lidt svært :)
I må gerne besøge den gamle veninde og vuggestuen inden for kort tid - det skal I gøre som I mener det passer bedst ind i hverdagen. Det er helt fint, at hun lige kommer tilbage, får sagt hej, får fortalt at hun nu er et nyt sted osv. Det bliver synligt for hende at der i vuggestuen var mange små børn og det nye sted er mange storebørn og hun vil måske kunne se det hele i et nyt lys ... Hun må gerne have kontakt med sin veninde, det er helt fint, hvis I kan holde kontakten - det er udmærket at have nogen at lege med som er uden for ens normale hverdag. De er dog ikke så gamle og I bor langt fra hinanden, så det er ikke sikkert det kan vare ved, men hvis hun lige nu har brug for det, så er det fint :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske