Brev:
Putte- og soveproblemer
8. november 2009
Alder:
0 mdr.
Putte- og soveproblemer
Kære Helen
Vi, min kæreste og jeg, fik en søn der blev taget med sugekop, d. 15.10.09 ti dage over terminen. Hans fødselsvægt var 3240 gr. Og længden 53 cm.
De første par dage på barselsgangen gik alt fint, han spiste ved brystet og sov uden de store problemer, dagen efter hjemkomst begyndte han at blive urolig hen under aften, vi tog på barseslgangen hvor han fik noget MME indtil mælken løb ordentlig til, den efterfølgende aften gentog samme mønster sig, jeg endte på barselsgangen igen og MME blev hældt på ham(hvor meget husker jeg ikke, men meget).
Da vi kom hjem var min kærestes mælk løbet til. og i nogle dage blev han kun ammet, han sov godt uden de store ritualer, en enkel aften helt op til fire timer i træk, men derefter blev han igen mere urolig. Dette tog vi konsekvensen af og gav ham noget ekstra MME, primært om aftenen. Det plejede at virke.
SP vejede ham 3 uger gammel og han havde taget 1,3 kilo på. Udover brystet har han fået ca. 1000-1200 Ml MME sammenlagt på de 24 dage vi har haft ham.
Jeg skriver til dig, da vi synes vi har nogle ’putte’ problemer. Det der før virkede, virker ikke mere. Han bliver fysisk træt (af bryst, stimulering (synge, gå rundt, MME etc.), men når vi så putter ham, bliver han ”frisk” igen; bliver ved med at åbne øjnene og småknirke, og virker irriteret over svøbet (men uden svøbet er han også irriteret – svøbets fordel er de fægtende arme vi undgår). Vi kan de fleste gange få ham beroliget ved at vugge ham i armene, eller køre ham frem og tilbage i vuggen, men i det øjeblik vi stopper, slår han øjnene op og vi starter forfra.
Vi har selvfølgelig tjekket om det kunne være en våd ble eller en bøvs der sidder i klemme, og forsøger også at se om han falde i søvn igen på egen hånd, det sker mindre nu end tidligere.
Kan vi udelukke sult? Han kan virke utilfreds under og efter amning ’råber’ ind i brystet. Andre gange er han døsig efter sit mælke fix, men ’liver’ op ved udsigten til søvn. Han bliver lagt til brystet når han vågner. Og min kæreste han været oppe på 13 -14 amninger om dagen, dette er de sidste dage reduceret til 8-10 gange, da jeg går nogle lange turer med ham og nætterne er blevet bedre.
Vi har forsøgt at køre nogle faste ritualer, men med variation (siddende /gående) vi sidder (som regel) i samme rum, tager tid på hans skrigeri for at fastholde et fokus med vuggeriet. (intens skrigeri 5-10 min falde hen og så starte forfra efter 10 min. Ikke så intens, men knirker og virker irriteret).
Han har sovet godt i løbet at natten, de sidste 4 dage, dvs. han kan sove 2-3 timer, og accepterer at blive lagt tilbage i vuggen efter amning, men han er meget larmende; knirke-, strække -og presselyde, det virker ikke som en harmonisk søvn.
Fra kl. 08 til 13.39 (mens jeg skriver dette, ligger han og knirker), har han sammenlagt sovet en time, men det er fordelt over flere små powernaps. SP’en anbefalede mig at gå nogle lange turer med barnevognen, hvilket jeg har gjort de sidste tre dage, er ude med ham et par timer om dagen, hvor han får sovet (indtil videre). Jeg synes jeg ser en tendens, vi skal finde på mere og mere, for at give ham ro, og det tager længere tid. For nogle dage siden kunne vi få ham til at falde ned på 30-40 minutter. Nu føles det mere som en permanent putte tilstand.
Han sover inde i stuen, da jeg ellers ikke kan sove, vi har også radioen kørende i dagtimerne, kort sagt forsøge at have en ganske almindelig hverdag, så han lærer de daglige lyde, at kende (ja, nu sidder jeg med ham i armene, så gik den ikke længere).
Det er stressende at han ikke får en ordentlig sammenhængende søvn, jeg ser det som en ond cirkel, det er jo ikke rart at være vågn når man er træt og sikkert også sværere at spise, hvilket så sker oftere, hvilket give mindre søvn, osv.
Håber på nogle gode råd. Vores SP siger at dette er helt almindeligt og at han er et sundt barn, så vi tror ikke han fejler noget fysisk - selv om det godt kan lyde sådan når vi putter ham.
Med venlig hilsen
Morten