Svar: Maveproblemer, sover dårligt både nat og dag

8. november 2009

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Susanne

Man er begyndt at interessere sig mere og mere for hvorfor nogle børn har problemer med maven i de første måneder og årsagerne er naturligvis mange. Men en af de ting man i øjeblikket er meget opmærksom på at tarmfloraen og dens betydning.

Man ved at det tager ca 2 år at etablere en god tarmflora og at vi har den flora derefter resten af vores liv. Spædbarnets tarmflora bliver dannet allerede ved fødslen og man ved at børn der fødes vaginalt naturligt vil få en god tarmflora med fra deres mor, simpelthen på grund af skedens mikrobiologi. Hvorimod børn der er født ved kejsersnit ikke får samme bakterier med fra starten og derfor kan have flere problemer med maven ...

Da det er første gang du skriver til mig, så ved jeg ikke om du har født vaginalt eller ved kejsersnit - men en forklaring kunne måske ligge her ...

Under alle omstændigheder, så er det ganske fornuftigt at give jeres dreng Nutramigen eller Profylac for at se om det er problemer med at tåle mælkeprotein han har. Det er helt okay at komme sukker i for at få ham til at drikke det - modermælk er også meget sødt! Et alternativ, kan være at købe NAN HA, det smager bedre og har delvist hydrolycerede proteiner. Det betyder at det har en delvis ...

Annonce

... forebyggende effekt over for allergi og samtidig virker det godt mod hård mave. Men er der tale om rigtig mælkeallergi, så er det altså Nutramigen eller Profylac der anbefales, har han ikke mælkeallergi men måske intolerans overfor mælkeprotein, så kan NAN HA måske godt være bedre for jer.

Effekten af Nutramigen eller Profylac ses normalt i løbet af ganske få dage.

Det vil også være helt relevant at overveje at give ham mælkesyrebakterier, for at se om det kan gøre noget godt for hans tarmsystem. Det findes i visse modermælkserstatninger og i visse grødtyper, når I skal igang med skemaden - det kaldes ofte for probiotica og prebiotica.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man kan dog også købe det i flydende form - Bifiform minidråber og I kan prøve at tale med jeres læge om dette, når han ikke er ældre end han er, så synes jeg det er en god idé at få lægen ind over :)

I kan overveje om I skal prøve at skifte til en anden type flaske, hvor sutten er mere elastisk eller beregnet til børn med kolik - der er nemlig stor forskel på flaskesutter og det kan have stor betydning, hvis barnet spiser af en flaske, hvor det får forholdsvis meget luft med ned sammen med mælken ...

Jeg håber at mine tanker her hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder