Svar: Maveproblemer, sover dårligt både nat og dag
8. november 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Susanne
Man er begyndt at interessere sig mere og mere for hvorfor nogle børn har problemer med maven i de første måneder og årsagerne er naturligvis mange. Men en af de ting man i øjeblikket er meget opmærksom på at tarmfloraen og dens betydning.
Man ved at det tager ca 2 år at etablere en god tarmflora og at vi har den flora derefter resten af vores liv. Spædbarnets tarmflora bliver dannet allerede ved fødslen og man ved at børn der fødes vaginalt naturligt vil få en god tarmflora med fra deres mor, simpelthen på grund af skedens mikrobiologi. Hvorimod børn der er født ved kejsersnit ikke får samme bakterier med fra starten og derfor kan have flere problemer med maven ...
Da det er første gang du skriver til mig, så ved jeg ikke om du har født vaginalt eller ved kejsersnit - men en forklaring kunne måske ligge her ...
Under alle omstændigheder, så er det ganske fornuftigt at give jeres dreng Nutramigen eller Profylac for at se om det er problemer med at tåle mælkeprotein han har. Det er helt okay at komme sukker i for at få ham til at drikke det - modermælk er også meget sødt! Et alternativ, kan være at købe NAN HA, det smager bedre og har delvist hydrolycerede proteiner. Det betyder at det har en delvis forebyggende effekt over for allergi og samtidig virker det godt mod hård mave. Men er der tale om rigtig mælkeallergi, så er det altså Nutramigen eller Profylac der anbefales, har han ikke mælkeallergi men måske intolerans overfor mælkeprotein, så kan NAN HA måske godt være bedre for jer.
Effekten af Nutramigen eller Profylac ses normalt i løbet af ganske få dage.
Det vil også være helt relevant at overveje at give ham mælkesyrebakterier, for at se om det kan gøre noget godt for hans tarmsystem. Det findes i visse modermælkserstatninger og i visse grødtyper, når I skal igang med skemaden - det kaldes ofte for probiotica og prebiotica.
Man kan dog også købe det i flydende form - Bifiform minidråber og I kan prøve at tale med jeres læge om dette, når han ikke er ældre end han er, så synes jeg det er en god idé at få lægen ind over :)
I kan overveje om I skal prøve at skifte til en anden type flaske, hvor sutten er mere elastisk eller beregnet til børn med kolik - der er nemlig stor forskel på flaskesutter og det kan have stor betydning, hvis barnet spiser af en flaske, hvor det får forholdsvis meget luft med ned sammen med mælken ...
Jeg håber at mine tanker her hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske