Svar: Hjælp vi skal flytte
3. november 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Betina
Det lyder rigtig dejligt med nyt hus, arbejdsplads tættere på bopæl osv. Det lyder som en god beslutning :)
Som udgangspunkt er det vigtigste for jeres datter at hverdagen så vidt muligt er som den plejer at være. Det vil sige at hun fortsætter med at sove hos jer, at hun har sin dyne, sin puttebamse osv. Alt det der normalt gør hende tryg.
Der er ikke nogen faste regler for om barnet har bedst af at blive indkørt i institutionen imens man bor i det gamle hus eller om man skal gøre begge skift på en gang. Min umiddelbare tanke er at det normalt vil være sådan at man gør begge skift på en gang og derfor afkorter stressperioden. Det vil ofte også være sådan det ender med at blive, fordi man jo ofte ikke kan være sikker på at få plads i institutioner osv. lige til det tidspunkt man som forældre ønsker det ...
Mit umiddelbare bud vil derfor være at I skifter begge dele, både hjem og institution på en gang og sørger for at være der for hende og gøre hverdagen så lig det hun kender og føler sig tryg ved. Hvis hun først starter i institution og derefter flyttes, så vil hun måske blive yderligere og unødigt forvirret. Og du skal naturligvis amme hende om aftenen, som du plejer at gøre det :)
Hvis I kan få en integreret institution, så hun ikke skal flytte mere end højst nødvendigt, så er det naturligvis rart. Hver gang man flytter et barn, så er det en stress situation og det er uanset om man flytter adresse, flytter pasningsordning eller hvad man gør. Så lidt skift som muligt er bedst.
Men hvis I ikke kan få en integreret institution, så går det jo også endda. Da hun kun er 12 måneder nu vil hun jo normalt have 2 år inden hun skal skifte institution igen, når hun skal i børnehave omkring 3 års alderen og der sker rigtig meget i denne periode og det er lang tid. Så hvis I finder en vuggestue eller en dagpleje, hvor hun kan være indtil hun skal i børnehave og det er et trygt og rart sted, så er der ingen grund til at satse på den store integrerede institution. Det kommer helt an på mulighederne og hvad I fornemmer vil være bedst for jeres datter.
Du skal være opmærksom på at hun naturligt vil blive mere tryghedssøgende, mere morsyg og klynkende, når hendes hverdag pludselig ændrer sig. Du skal også være opmærksom på at hun vil drømme mere, alt hvad hun oplever skal jo bearbejdes i drømme.
Hun vil naturligt ikke forstå hvad der sker og vil ikke kunne forklares det. Når vi andre starter på et nyt arbejde, så vil vi kunne spørge os for, når vi er i tvivl og vil kunne forberede os på tingene - men det kan små børn ikke. Hun vil bare lige pludselig fra den ene dag til den anden stå i en ny situation, blive afleveret i favnen på en fremmed pædagog, skulle forholde sig til en masse nye børn, nye rutiner, nye regler, dufte, stemmer osv.
Nogle børn reagerer voldsomt med det samme, græder, protesterer osv. og andre børn reagerer efter et par uger, når det går op for dem at det her ikke er sjov og ballade, nyt og spændende - det er faktisk hver dag.
Så du må se hvad der sker og prøve at være der for hende i den periode, hvor hun naturligt vil have ekstra behov for dig :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske