Svar: Hjælp vi skal flytte

3. november 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Betina

Det lyder rigtig dejligt med nyt hus, arbejdsplads tættere på bopæl osv. Det lyder som en god beslutning :)

Som udgangspunkt er det vigtigste for jeres datter at hverdagen så vidt muligt er som den plejer at være. Det vil sige at hun fortsætter med at sove hos jer, at hun har sin dyne, sin puttebamse osv. Alt det der normalt gør hende tryg.

Der er ikke nogen faste regler for om barnet har bedst af at blive indkørt i institutionen imens man bor i det gamle hus eller om man skal gøre begge skift på en gang. Min umiddelbare tanke er at det normalt vil være sådan at man gør begge skift på en gang og derfor afkorter stressperioden. Det vil ofte også være sådan det ender med at blive, fordi man jo ofte ikke kan være sikker på at få plads i institutioner osv. lige til det tidspunkt man som forældre ønsker det ...

Mit umiddelbare bud vil derfor være at I skifter begge dele, både hjem og institution på en gang og sørger for at være der for hende og gøre hverdagen så lig det hun kender og føler sig tryg ved. Hvis hun først starter i institution og derefter flyttes, så vil hun måske blive yderligere og unødigt forvirret. Og du skal naturligvis amme hende om aftenen, som du plejer at gøre det :)

Hvis I kan få en integreret institution, så hun ikke skal flytte mere end højst nødvendigt, så er det naturligvis rart. Hver gang man flytter et barn, så er det en stress situation og det er uanset om man flytter adresse, flytter pasningsordning eller hvad man gør. Så lidt skift som muligt er bedst.

Men hvis I ikke kan få en integreret institution, så går det jo også endda. Da hun kun ...

Annonce

... er 12 måneder nu vil hun jo normalt have 2 år inden hun skal skifte institution igen, når hun skal i børnehave omkring 3 års alderen og der sker rigtig meget i denne periode og det er lang tid. Så hvis I finder en vuggestue eller en dagpleje, hvor hun kan være indtil hun skal i børnehave og det er et trygt og rart sted, så er der ingen grund til at satse på den store integrerede institution. Det kommer helt an på mulighederne og hvad I fornemmer vil være bedst for jeres datter.

Du skal være opmærksom på at hun naturligt vil blive mere tryghedssøgende, mere morsyg og klynkende, når hendes hverdag pludselig ændrer sig. Du skal også være opmærksom på at hun vil drømme mere, alt hvad hun oplever skal jo bearbejdes i drømme.

Hun vil naturligt ikke forstå hvad der sker og vil ikke kunne forklares det. Når vi andre starter på et nyt arbejde, så vil vi kunne spørge os for, når vi er i tvivl og vil kunne forberede os på tingene - men det kan små børn ikke. Hun vil bare lige pludselig fra den ene dag til den anden stå i en ny situation, blive afleveret i favnen på en fremmed pædagog, skulle forholde sig til en masse nye børn, nye rutiner, nye regler, dufte, stemmer osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle børn reagerer voldsomt med det samme, græder, protesterer osv. og andre børn reagerer efter et par uger, når det går op for dem at det her ikke er sjov og ballade, nyt og spændende - det er faktisk hver dag.

Så du må se hvad der sker og prøve at være der for hende i den periode, hvor hun naturligt vil have ekstra behov for dig :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger