Svar: Dagplejestart - 10 mdr.

30. oktober 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Betzy

Det vil normalt være passende at børn i 10 måneders alderen sover en kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur. Det vil sandsynligvis også være den rytme, dagplejer har, netop fordi der om formiddagen sker rigtig meget, børnene tager på ture, skal i legestue osv.

Derfor lyder det umiddelbart fint at afkorte hendes formiddagslur og i stedet satse på at hun sover en lidt længere middagslur og vågner af den i passende tid til stadig at kunne sove om aftenen.

Man skal naturligvis være fleksibel lige her i begyndelsen, for jeres datter vil være mere træt fordi alt er nyt og svært at overskue. Derfor synes jeg at I lige nu og her er nødt til at se tiden lidt an og give hende en chance for at finde sig til rette, lære dagplejer at kende osv. og så må dagplejer vurdere, hvornår det er passende at vække hende om dagen og hvornår hun vil lade hende sove ...

Det er en god idé, hvis I hjemme kan følge nogenlunde samme rytme som dagplejer har, som hverdagen fungerer. Det vil sige at I også i en periode søger for at stå op på samme tid i weekenden, så dagen ...

Annonce

... helt fra morgenstunden og hendes indtag af mad, behov for søvn osv. følger en fast rytme.

Med hensyn til jerndråber, så vil din datter naturligt have behov for dette hvis hun kun får 240ml mme dagligt. Det anbefales at hun får 400ml indtil hun er et år for at få jern nok. Hvis hun ikke får mme af kop eller via grød og mos, og kun får en enkelt flaske dagligt, så bør du faktisk give hende jerntilskud.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Derudover skal hun sikres via maden og tilbydes jernholdige fødevarer. Det er blandt andet ved at give hende grød og kornprodukter - f.eks. havregrød, rugbrød og havregrynsboller. Det er også vigtigt at hun får kød og fisk, gerne indmad og også skaldyr og så er det vigtigt at du tilbyder hende forskellige variationer af grøntsager og også bønner og linser.

Hvis du begynder at give jerntilskud, så er det en god idé at give det sammen med frugt og frugtmos, da især C-vitamin fremmer optagelsen af jernet. Samtidig er frugtmosen med til at holde maven lidt igang, så den ikke stopper på grund af jernet ...

Håber I får en rigtig god indkøring, rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene