Svar: Dagplejestart - 10 mdr.
30. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Betzy
Det vil normalt være passende at børn i 10 måneders alderen sover en kortere formiddagslur og en lidt længere middagslur. Det vil sandsynligvis også være den rytme, dagplejer har, netop fordi der om formiddagen sker rigtig meget, børnene tager på ture, skal i legestue osv.
Derfor lyder det umiddelbart fint at afkorte hendes formiddagslur og i stedet satse på at hun sover en lidt længere middagslur og vågner af den i passende tid til stadig at kunne sove om aftenen.
Man skal naturligvis være fleksibel lige her i begyndelsen, for jeres datter vil være mere træt fordi alt er nyt og svært at overskue. Derfor synes jeg at I lige nu og her er nødt til at se tiden lidt an og give hende en chance for at finde sig til rette, lære dagplejer at kende osv. og så må dagplejer vurdere, hvornår det er passende at vække hende om dagen og hvornår hun vil lade hende sove ...
Det er en god idé, hvis I hjemme kan følge nogenlunde samme rytme som dagplejer har, som hverdagen fungerer. Det vil sige at I også i en periode søger for at stå op på samme tid i weekenden, så dagen helt fra morgenstunden og hendes indtag af mad, behov for søvn osv. følger en fast rytme.
Med hensyn til jerndråber, så vil din datter naturligt have behov for dette hvis hun kun får 240ml mme dagligt. Det anbefales at hun får 400ml indtil hun er et år for at få jern nok. Hvis hun ikke får mme af kop eller via grød og mos, og kun får en enkelt flaske dagligt, så bør du faktisk give hende jerntilskud.
Derudover skal hun sikres via maden og tilbydes jernholdige fødevarer. Det er blandt andet ved at give hende grød og kornprodukter - f.eks. havregrød, rugbrød og havregrynsboller. Det er også vigtigt at hun får kød og fisk, gerne indmad og også skaldyr og så er det vigtigt at du tilbyder hende forskellige variationer af grøntsager og også bønner og linser.
Hvis du begynder at give jerntilskud, så er det en god idé at give det sammen med frugt og frugtmos, da især C-vitamin fremmer optagelsen af jernet. Samtidig er frugtmosen med til at holde maven lidt igang, så den ikke stopper på grund af jernet ...
Håber I får en rigtig god indkøring, rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske