Brev:
Nattesøvn og madplan
30. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Nattesøvn og madplan
Hej Helen.
Frederik er nu snart 10 mdr og det er lykkedes at skrue amningen om natten ned til 3 gange - men han sover super uroligt om natten og vågner mange gange. Ofte vågner han præcis kl 02.30 (hvor han før fik mælk) og jeg kan kun få ham til at sove videre hvis han kommer ned til mig. Han efterspørger ikke mælk på det tidspunkt, men mere tryghed og det får han så ved at putte med mig.
Mlm 04-05 vil han så ammes og det bliver han men jeg forsøger at begrænse det til 1 bryst, men mindre han protesterer voldsomt. Han spiser nemlig ikke særlig meget havregrød når han tilbydes dette ved 7 tiden. Derudover bliver han ammet når han puttes og ved 23 tiden (eller når han selv melder sig deromkring)
Mit spørgsmål er så: hvordan får jeg ham til at sove længere stræk uden alle de opvågninger og hvordan skærer jeg yderligere ned på amningen. Han sover stadig i soveværelset, men jeg overvejer kraftigt at flytte ham på eget værelse, da han bliver forstyrret af os - men orker ikke at pendle gennem hele huset mange gange om natten for at trøste ham. Skal der mere mad til om dagen eller??
Det skal dog lige siges at han lige er startet i dagpleje, hvilken han ikke synes er nogen fest, fordi han så skal undvære mig. Han er og har altid været en mors dreng og bare hans søster nærmer sig mig eller kravler op til mig, så skælder han ud.
Du får lige hans dagsplan så du kan se om der er noget som skal justeres for at bedre natten:
04/05 ammes
6.30 vågner og står op
7.20 havregrød - spiser ofte kun en halv portion
9.30 lidt frugtmos
10.00 puttes til lur - sover sin lange lur om formiddagen herhjemme
12.30 frokost - en hel skive bondebrød med diverse pålæg
15/15.30 puttes til eftermiddag og sover typisk 30-45 minutter
16.00 ½ portion musligrød med frugtmos/ A38 med frugtmos samt frugt i hånden
17.15 - lidt grøntsager majs, kogte gulerødder, pastaskruer eller lign
18.00 aftensmad - kartoffelmos, gulerodsmos, kød og sovs samt stykker af grøntsager - han gider ikke spise mos, hvis der ikke også er noget han kan spise med sin gaffel
19.45 ammes og puttes
23/24 ammes
Jeg er ved at have brug for at kunne tage hjemmefra nogle timer om aftenen - men hvad gør man rent praktisk med amningen når han puttes?? Kan den overhoved erstattes af andet eller skal far bare prøve at putte ham uden og jeg så ammer ham når jeg kommer hjem? Han tager ikke flaske, sut eller lign.
God weekend
Frederiks mor