Svar: Skift af institution inden skolestart
29. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Freyas mor
Som udgangspunkt mener jeg at det er super vigtigt at barnet trives her og nu, man kan ikke planlægge hvad der vil ske fremover og derfor er man nødt til at tage udgangspunkt i den bedste situation på nuværende tidspunkt. Det er at blive hvor Freya er.
I fortæller at hun trives, både hun og I er rigtig glade for institutionen og det betyder bare så meget. Jeg kan godt forstå at I tænker at hun om nogle år skal I skole og at hun så ingen kender, men det plejer ikke at være noget problem. Netop det at hun får en tryg og rar børnehavetid, er jo med til at give hende en rigtig god ballast for skolestart.
Der er for mig at se ingen grund til at flytte hende, fordi hun i 6 årsalderen skal starte i skole. Hun får meget hurtigt nye venner og det er min erfaring, at de børn der startede som børnehavevenner i skolen meget hurtigt slipper dette og får nye og andre venner i stedet.
De fleste skoler starter desuden med en indkøring i SFO (skolefritidsordning). Ofte starter mange børn allerede i maj måned på fritidshjem og går der hele sommeren, så når skolen begynder i august, så kender alle børn hinanden og leger på kryds og tværs. Ofte dannes klasserne også ud fra, hvilke børn der leger og fungerer bedst sammen, det er således mere og mere normalt at SFO-personalet er med inde over og giver gode råd i forhold til hvordan de kender børnene.
Der er aldrig nogen garanti for at de børn jeres datter leger med i børnehaven følger samme skole som hun. Der er ofte flere skolemuligheder i en kommune, nogle søger privatskole, andre søger mere musiske skoler. Derudover kan der ske rigtig meget, som påvirker hvor barnet starter - forældre der bliver skilt, børn der flytter osv., så den veninde I troede skulle gå sammen med jeres datter, hun er der pludselig ikke mere. Derfor er I nødt til at se på, hvordan hun trives lige nu og her og trives hun godt, så skal I ikke flytte hende.
Hvis I gerne vil give hende mulighed for at kende andre børn, så vil jeg foreslå jer at I melder hende til noget gymnastik, svømning, dans eller andet når hun er 4-5 år. Så er der en mulighed for at der i samme skole starter en anden pige som jeres datter så kender fra sit gymnastikhold ...
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske