Svar: Skift af institution inden skolestart

29. oktober 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Freyas mor

Som udgangspunkt mener jeg at det er super vigtigt at barnet trives her og nu, man kan ikke planlægge hvad der vil ske fremover og derfor er man nødt til at tage udgangspunkt i den bedste situation på nuværende tidspunkt. Det er at blive hvor Freya er.

I fortæller at hun trives, både hun og I er rigtig glade for institutionen og det betyder bare så meget. Jeg kan godt forstå at I tænker at hun om nogle år skal I skole og at hun så ingen kender, men det plejer ikke at være noget problem. Netop det at hun får en tryg og rar børnehavetid, er jo med til at give hende en rigtig god ballast for skolestart.

Der er for mig at se ingen grund til at flytte hende, fordi hun i 6 årsalderen skal starte i skole. Hun får meget hurtigt nye venner og det er min erfaring, at de børn der startede som børnehavevenner i skolen meget hurtigt slipper dette og får nye og andre venner i stedet.

De fleste skoler starter desuden med en indkøring i SFO (skolefritidsordning). Ofte starter mange børn allerede i maj måned på fritidshjem og går der hele sommeren, så når skolen begynder i august, så kender alle børn hinanden og leger på kryds ...

Annonce

... og tværs. Ofte dannes klasserne også ud fra, hvilke børn der leger og fungerer bedst sammen, det er således mere og mere normalt at SFO-personalet er med inde over og giver gode råd i forhold til hvordan de kender børnene.

Der er aldrig nogen garanti for at de børn jeres datter leger med i børnehaven følger samme skole som hun. Der er ofte flere skolemuligheder i en kommune, nogle søger privatskole, andre søger mere musiske skoler. Derudover kan der ske rigtig meget, som påvirker hvor barnet starter - forældre der bliver skilt, børn der flytter osv., så den veninde I troede skulle gå sammen med jeres datter, hun er der pludselig ikke mere. Derfor er I nødt til at se på, hvordan hun trives lige nu og her og trives hun godt, så skal I ikke flytte hende.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis I gerne vil give hende mulighed for at kende andre børn, så vil jeg foreslå jer at I melder hende til noget gymnastik, svømning, dans eller andet når hun er 4-5 år. Så er der en mulighed for at der i samme skole starter en anden pige som jeres datter så kender fra sit gymnastikhold ...

Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland