Brev:
Vågner mange gange om natten - 7 mdr.
29. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Vågner mange gange om natten - 7 mdr.
Hej Helen.
Jeg er mor til 2, Sally på 2 år og Xander på 7 måneder.
Mit spørgsmål er vedrørende Xander.
Xander er en rigtig dejlig dreng, altid glad og smilende. han vejer ca. 10 kg og er 75 cm lang, så han er en stor dreng.
Han sidder rigtig flot selv og er begyndt at øver sig på at komme op på alle 4. Han pludre hele tiden og han elsker at "lege" med sally. Han spiser rigtig godt, alt hvad man tilbyder ham. jeg ammer ham stadig og det er han rigtig glad for.
De første 4.5 måned sov han som en engel om natten, mellem 6 og 8 timer uden mælk. Om dagen tog han sig nogle mindre lure, da han skulle indhente det han ikke drak om natten. Han har altid selv faldet i søvn med sin sut og bamse. Vi sover alle sammen i samme værelse om natten og om dagen sover xander i barnevogn.
Men da han blev 4.5 måned og jeg begyndte at give ham grød 2 gange om dagen, gik det helt galt. Han begyndte at vågne mange gange om natten, i starten kunne man give ham sutten eller ligge en hånd på ham, men der gik ikke længe så kunne man ikke det længere. Når han vågnede begyndte han at græde og når man så gav ham sutten blev han gal og så skreg han indtil man tog ham op. Nu er han også begyndt at søge efter brystet og det er så endt ud i at når han vågner går jeg ned og giver ham vand i stedet for mælk. Det virker ok og han sover så videre. Nogle gange går der et par timer men andre gange kun en timer før han vågner igen og så har vi samme problem. Det er ved at blive ret så hårdt, når han vågner så mange gange om natten. Når jeg giver ham vand istedet for mælk virker han meget tørstig, han drikker meget.
En dag kan se sådan ud:
Spiser ca. 1 dl. ved hovedmåltiderne.
Ca. kl.5 ammes og sover videre i egen seng eller i mors og fars seng.
Kl. 7- 7.30 vågner og får grød + vand af kop
Kl. 9- 9.30 frugtmos og noget i hånden + vand af kop
Er lige begyndt at ikke at amme inden lur. Puttes til lur. Sover ca. 1 time.
kl. 11.30-12 grøntsagsmos m. kød eller fisk og noget i hånden + vand af kop
Ammes og puttes til lur sover ca. 2-2 1/2 time.
kl. 16 lidt grød med frugtmos + frugt i hånden og vand af kop. Ammes bagefter.
kl.18 grøntsagsmos m. kød eller fisk og noget i hånden + vand af kop
Ammes og puttes til natten kl. 19-19.30.
Ammes kl.23-24
Når men her kommer mit spørgsmål. Hvordan får jeg ham til ikke at vågne så mange gange om natten? er han sulten eller tørstig eller er han inde i en fase han skal igennem. Jeg er virkelig i tvivl hvad kan jeg gøre?
Hilsen Sille