Vågner mange gange om natten - 7 mdr.

29. oktober 2009

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Vågner mange gange om natten - 7 mdr.

Hej Helen.

Jeg er mor til 2, Sally på 2 år og Xander på 7 måneder.

Mit spørgsmål er vedrørende Xander.

Xander er en rigtig dejlig dreng, altid glad og smilende. han vejer ca. 10 kg og er 75 cm lang, så han er en stor dreng.

Han sidder rigtig flot selv og er begyndt at øver sig på at komme op på alle 4. Han pludre hele tiden og han elsker at "lege" med sally. Han spiser rigtig godt, alt hvad man tilbyder ham. jeg ammer ham stadig og det er han rigtig glad for.

De første 4.5 måned sov han som en engel om natten, mellem 6 og 8 timer uden mælk. Om dagen tog han sig nogle mindre lure, da han skulle indhente det han ikke drak om natten. Han har altid selv faldet i søvn med sin sut og bamse. Vi sover alle sammen i samme værelse om natten og om dagen sover xander i barnevogn.

Men da han blev 4.5 måned og jeg begyndte at give ham grød 2 gange om dagen, gik det helt galt. Han begyndte at vågne mange gange om natten, i starten kunne man give ham sutten eller ligge en hånd på ham, men der gik ikke længe så kunne man ikke det længere. Når han vågnede begyndte han at græde og når man så gav ham sutten blev han gal og så skreg han indtil man tog ham op. Nu er han også begyndt at søge efter brystet og det er så endt ud i at når han ...

Annonce

... vågner går jeg ned og giver ham vand i stedet for mælk. Det virker ok og han sover så videre. Nogle gange går der et par timer men andre gange kun en timer før han vågner igen og så har vi samme problem. Det er ved at blive ret så hårdt, når han vågner så mange gange om natten. Når jeg giver ham vand istedet for mælk virker han meget tørstig, han drikker meget.

En dag kan se sådan ud:

Spiser ca. 1 dl. ved hovedmåltiderne.

Ca. kl.5 ammes og sover videre i egen seng eller i mors og fars seng.

Kl. 7- 7.30 vågner og får grød + vand af kop

Kl. 9- 9.30 frugtmos og noget i hånden + vand af kop

Er lige begyndt at ikke at amme inden lur. Puttes til lur. Sover ca. 1 time.

kl. 11.30-12 grøntsagsmos m. kød eller fisk og noget i hånden + vand af kop

Ammes og puttes til lur sover ca. 2-2 1/2 time.

kl. 16 lidt grød med frugtmos + frugt i hånden og vand af kop. Ammes bagefter.

kl.18 grøntsagsmos m. kød eller fisk og noget i hånden + vand af kop

Ammes og puttes til natten kl. 19-19.30.

Ammes kl.23-24

Når men her kommer mit spørgsmål. Hvordan får jeg ham til ikke at vågne så mange gange om natten? er han sulten eller tørstig eller er han inde i en fase han skal igennem. Jeg er virkelig i tvivl hvad kan jeg gøre?

Hilsen Sille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S