Svar: Pædagogerne gør min kæreste og jeg så meget i tvivl om vi er gode nok forældre

23. oktober 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Hvor er jeg dog glad for at du har skrevet til mig før, det giver mig jo lidt mere idé om, hvad I er for en lille familie, hvordan I er som forældre og hvordan jeres dreng trives ... - og der er absolut ikke noget i det du fortæller mig, som gør mig bekymret.

Hvor er det dog synd, at vuggestuens pædagoger kommenterer og retter så meget, at I som forældre bliver i tvivl om, hvorvidt I klarer forældrerollen godt nok :( Det synes jeg faktisk I er nødt til at tale med dem om. Som udgangspunkt er det jo jer, der kender jeres søn bedst og derfor ved, hvad der er bedst for ham ...

Jeg vil prøve at give mine tanker til de ting du nævner i dette brev og så håber jeg at du kan bruge det lidt videre :)

Det er helt relevant at jeres dreng får vælling - han har brug for 2 flasker mme eller vælling dagligt = 400ml for at få sit jernbehov dækket indtil han er 12 måneder gammel. De to flasker ligger normalt inden putning om aftenen og sen aften eller inden putning om aftenen og meget tidligt om morgenen.

Det er meget flot, hvis jeres dreng kan ligge alene og lege i 45 minutter af gangen og naturligvis skal I lege med ham, tumle med ham og aktivere ham, så han får brugt sig selv både motorisk og mentalt. Han skal naturligvis ikke leges så voldsomt med om aftenen, at han bliver helt speedet og ikke kan finde ro, men det lyder jo som om at han sover godt og sover tidligt - jeg får ikke indtryk af en dreng, som har svært ved at falde i søvn fordi der har været for mange aktiviteter.

De fleste børn vil have behov for at sove ca 14 timer i døgnet, med den alder jeres dreng har. Jeg ved at han altid har sovet rigtig godt og har et søvnbehov der ligger i den høje ende, når man ser på gennemsnittet. Det vil derfor sandsynligvis være fint at han sover f.eks. 11 timer om natten (afbrudt af mælk) og 3 timer i løbet af dagen, en formiddagslur på 1 time og en ...

Annonce

... middagslur på ca 2 timer.

Det er helt naturligt at børn i den periode, hvor de køres ind i daginstitution bliver så trætte at de har svært ved at overskue maden om aftenen og derfor har brug for at få lidt skemad og hjælp til at blive madet. I forhold til hans alder, kan man heller ikke forvente at han selv vil kunne spise af en ske. Selvom han om dagen selv kan spise med fingrene og en gaffel, så har han naturligt behov for ekstra hjælp om aftenen.

Som udgangspunkt er det godt at give ham jeres mad, og han må gerne få pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, frikadeller og lignende børnevenlige retter. Det vil være fint at I hjælper ham med at spise dette. Har I så en dag, hvor han simpelthen er ved at falde om af træthed, ja så må I give ham en gang grød, noget frugt, en bolle eller noget andet så han får noget i maven inden han puttes og så fred være med det. Han skal naturligvis ikke have dette hver aften, han skal have varm mad ligesom I andre - men en gang imellem er det okay, ligesom det kan være helt fint at varme en middagsret på glas og give ham den.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så er der naturligvis det med strømperne - er hans strømper for små?? Vurderet ud fra hvad? Han skal naturligvis have stømper og tøj som passer, han skal have lune sutsko og være klædt på efter årstiden og vejret og det er fint nok at lytte til hvad pædagogerne siger og anbefaler de en ekstra trøje, hue, skiftetøj osv. så skal der naturligvis være det. Men jeg kunne da ikke forestille mig at du giver ham tøj på der er for småt, hvorfor skulle du dog gøre det ....? :)

Jeg tror bestemt ikke at I er totalt håbløse til at være forældre, det lyder som om at I gør det godt og som om at jeres dreng trives. Det I skulle arbejde lidt med var måske at tro på jer selv og give svar på tiltale, når I bliver kritiseret og du føler det uretfærdigt ...

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge