Svar: Nan HA og bøvsning

11. oktober 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sandra

Jeg har nu ikke hørt at der skulle være forskel i behov for bøvsning alt efter hvilken erstatning man bruger, men måske optager hun mælken bedre eller er bare blevet bedre til at spise uden at sluge helt så meget luft, så hun ikke har brug for at bøvse helt så meget ...

Når hun skal bøvse så er princippet at hendes ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at hun enten skal helt op over din skulder, så hendes arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter hende under hendes lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.

Du kan også holde hende med begge dine hænder rundt om hendes brystkasse, så hendes arme løftes lidt der og så sidde med hende foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Hvis hun bare hænger slapt og ...

Annonce

... sover godt, så kommer der ikke nogen bøvs, så kan du lige så godt opgive, putte hende og lade hende sove. Så vil du se at hun efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil hun gylpe lidt og sove videre, andre gange vil hun have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.

Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Det vigtigste er at barnet trives med det, som det er. Der er således ikke grund til at have dårlig samvittighed over at barnet ikke bøvser og der er ikke grund til at tage flasken fra hende i tide og utide - hun skal have lov til at spise færdig og så bøvse, hvis hun kan:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor