Svar: Nan HA og bøvsning
11. oktober 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Sandra
Jeg har nu ikke hørt at der skulle være forskel i behov for bøvsning alt efter hvilken erstatning man bruger, men måske optager hun mælken bedre eller er bare blevet bedre til at spise uden at sluge helt så meget luft, så hun ikke har brug for at bøvse helt så meget ...
Når hun skal bøvse så er princippet at hendes ryg skal holdes lige og armene skal være lidt løftet. Det vil sige at hun enten skal helt op over din skulder, så hendes arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter hende under hendes lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.
Du kan også holde hende med begge dine hænder rundt om hendes brystkasse, så hendes arme løftes lidt der og så sidde med hende foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Hvis hun bare hænger slapt og sover godt, så kommer der ikke nogen bøvs, så kan du lige så godt opgive, putte hende og lade hende sove. Så vil du se at hun efter måske 40 minutter begynder at røre på sig, småklynke og smaske lidt. Her er det bøvsen som har fundet vej op. Nogle gange vil hun gylpe lidt og sove videre, andre gange vil hun have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.
Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre prutter mere og kommer af med luften på den måde. Det vigtigste er at barnet trives med det, som det er. Der er således ikke grund til at have dårlig samvittighed over at barnet ikke bøvser og der er ikke grund til at tage flasken fra hende i tide og utide - hun skal have lov til at spise færdig og så bøvse, hvis hun kan:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske