Brev:
Søvnproblemer - 2 mdr.
11. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Søvnproblemer - 2 mdr.
Kære Helen
Vi har en søn på syv uger, som har svært ved at sove.
Om dagen sover han 15 minutter til en time af gangen. Sammenlagt sover han 2-4 timer om dagen. Han kan også have gode dage, hvor han sover længere. Om eftermiddagen, ofte ved fir-tiden, begynder han at blive træt. Han kan kun falde i søvn ved at blive ammet eller båret på skulderen eller på begge arme med hovedet nedad. Nogle gange bliver han overtræt og græder i lang tid. Vi kan gå rundt med ham i flere timer, inden han sover.
Han falder i søvn mellem 19.00 og 21.00 for at vågne igen 2-4 timer senere for at skulle have mad. Han bliver ammet yderligere 2-3 gange. Om natten ligger han i sin egen seng, eller hvis han er urolig i vores seng. Han ligger og vrider og vender sig og siger lyde for til sidst at græde. Han har svært ved at spise, fordi han er så hektisk. Når vi går tur med ham i barnevognen falder han i søvn, men sover heller ikke så længe af gangen. Vi bor i lejlighed, så han kan ikke sove ude.
Vi tror, han har ondt i maven og hjælper ham med at få luften ud af maven ved at massere ham og bøje hans ben. Vi har også prøvet med diverse dråber, og jeg forsøger at undgå mad, der danner luft i maven. Men han skriger ikke hysterisk, som om han har kolik.
Det lader også til, at han har et stort suttebehov. Vi har prøvet at give ham sut, men han har svært ved at holde den i munden.
Han udvikler sig ellers godt, tager godt på, kan næsten holde hovedet, vil gerne kravle med hjælp og smiler og pludrer. Han kan også ligge i op til 15 minutter og lege alene eller kigge på et uro eller billede.
Hvad kan vi gøre?
Venlig hilsen
en træt familie