Søvnproblemer - 2 mdr.

11. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvnproblemer - 2 mdr.

Kære Helen

Vi har en søn på syv uger, som har svært ved at sove.

Om dagen sover han 15 minutter til en time af gangen. Sammenlagt sover han 2-4 timer om dagen. Han kan også have gode dage, hvor han sover længere. Om eftermiddagen, ofte ved fir-tiden, begynder han at blive træt. Han kan kun falde i søvn ved at blive ammet eller båret på skulderen eller på begge arme med hovedet nedad. Nogle gange bliver han overtræt og græder i lang tid. Vi kan gå rundt med ham i flere timer, inden han sover.

Han falder i søvn mellem 19.00 og 21.00 for at vågne igen 2-4 timer senere for at skulle have mad. Han bliver ammet yderligere 2-3 gange. Om natten ligger han i sin egen seng, eller hvis han er urolig i vores seng. Han ligger og vrider og vender sig og siger lyde for til sidst at græde. Han har svært ved at spise, ...

Annonce

... fordi han er så hektisk. Når vi går tur med ham i barnevognen falder han i søvn, men sover heller ikke så længe af gangen. Vi bor i lejlighed, så han kan ikke sove ude.

Vi tror, han har ondt i maven og hjælper ham med at få luften ud af maven ved at massere ham og bøje hans ben. Vi har også prøvet med diverse dråber, og jeg forsøger at undgå mad, der danner luft i maven. Men han skriger ikke hysterisk, som om han har kolik.

Det lader også til, at han har et stort suttebehov. Vi har prøvet at give ham sut, men han har svært ved at holde den i munden.

Han udvikler sig ellers godt, tager godt på, kan næsten holde hovedet, vil gerne kravle med hjælp og smiler og pludrer. Han kan også ligge i op til 15 minutter og lege alene eller kigge på et uro eller billede.

Hvad kan vi gøre?

Venlig hilsen
en træt familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi