Svar: Formiddagslur, morotisk uro mv.
11. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
For mig at se er der ingen tvivl om at jeres dreng ikke er klar til at sove formiddagslur allerede kl. 8.30. Han har sovet en god lang nattesøvn og har alt for meget krudt og aktivitet i kroppen til at kunne sove igen kun 2 timer efter han er vågnet. Han ville sandsynligvis kunne sove uden problemer, hvis han først blev puttet mellem 9-10 ...
Du skriver at det ikke kan lade sig gøre i dagplejen, men du kan i hvert fald forsøge det derhjemme. Du skriver også at dagplejer er ude at gå om formiddagen - jeg går ud fra at hun har børnene i en barnevogn, så var det ikke muligt at han kunne sove, når de går - i stedet for at kæmpe med ham for at få ham til at sove hjemme - bare en tanke :)
Du har naturligvis ret i at det godt kan rykke middagsluren lidt, hvis han sover senere om formiddagen, men det behøver ikke være særlig meget, da formiddagsluren ofte er meget kort - ofte varer den ikke mere end måske 45 minutter i denne alder og som du selv skriver, så sover han nogle gange kun ½ time. Så hvis han sover fra 9.30-10.15, så burde han naturligt kunne sove igen kl ca 13 - altså en halv time senere end nu, men stadig okay i forhold til en ordenlig sengetid om aftenen ...
Med hensyn til voldsom adfærd over for andre, så kan han endnu ikke styre sine bevægelser og det der er ment som kærtegn bliver ofte til slag i stedet. Samtidig har han naturligt ingen forståelse for at noget kan gøre ondt og vil han trække sig op at stå, ja så hiver han i det første og bedste han kan få fat i og det kan godt være hår eller andet. Det er ikke for at være ond eller genere nogen, det hører med til hans udvikling og den alder han gå igennem.
Når han er sammen med andre og du ved at han nogle gange kan tage hårdt fat i dem, så prøv at forhindre at det sker ved at aflede og hjælpe ham. Det er fint at I forsøger at stoppe ved at sige nej, av eller tage hans hånd, men nogle gange kan det også give for meget opmærksomhed og egentlig forstærke problemet, fordi han pludselig får stor fokus på sin handling. Så prøv om I kan aflede ham, få ham væk fra det og på den måde gøre det mindre interessant.
Børn i jeres drengs alder har en naturligt motorisk uro og meget svært ved at sidde stille. Han kravler, rejser sig, forsøger på alle måde at bevæge sig ud i verden og det kan nogle gange føles som om at han er drevet af en indre motor. Også om natten, når han sover så karter han rundt og kan slet ikke finde ro. Det hører alderen til og det er en fase.
Maden han får skal være så interessant at han har mere fokus på at spise end på at sidde uroligt. Du skal appellerer til hans madlyst ved at kombinerer farver og forskellige fødevarer og give ham mad, der kræver lidt af ham mundmotorisk og derfor er spændende - mad han selv kan spise - uden at kræve så meget, at han af den grund mister interessen. Der skal således både være mad i stykker og mos stadigvæk.
Du må gerne i en periode give ham boller om morgenen, ligesom han også kan få lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende, men det mætter ikke på samme måde som grød. Som regel vil det også være sådan at han efter et par dage uden grød, naturligt accepterer det igen - hold derfor 3-4 dages pause og prøv så med grøden og mosen igen.
Når børn i 9-10 måneders alderen lukker munden for skeen, så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre med 'du skal smage på det' osv. Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre, er faktisk ofte at servere det samme som I selv spiser. Han skal se at det er det samme, som I andre får og har han lyst til at smage fra jeres tallerken, så er det også okay.
Sæt en tallerken foran ham og lad ham gå igang. Med den alder han har, kan han spise stort set alt og han skal have fred og ro til at spise, så I skal sidde og snakke om dagen oplevelser osv. og prøve at holde fokus lidt væk fra ham og hans indtag af mad og måde at spise på... Madro er vigtigt.
Jeg håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske