Svar: Formiddagslur, morotisk uro mv.

11. oktober 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

For mig at se er der ingen tvivl om at jeres dreng ikke er klar til at sove formiddagslur allerede kl. 8.30. Han har sovet en god lang nattesøvn og har alt for meget krudt og aktivitet i kroppen til at kunne sove igen kun 2 timer efter han er vågnet. Han ville sandsynligvis kunne sove uden problemer, hvis han først blev puttet mellem 9-10 ...

Du skriver at det ikke kan lade sig gøre i dagplejen, men du kan i hvert fald forsøge det derhjemme. Du skriver også at dagplejer er ude at gå om formiddagen - jeg går ud fra at hun har børnene i en barnevogn, så var det ikke muligt at han kunne sove, når de går - i stedet for at kæmpe med ham for at få ham til at sove hjemme - bare en tanke :)

Du har naturligvis ret i at det godt kan rykke middagsluren lidt, hvis han sover senere om formiddagen, men det behøver ikke være særlig meget, da formiddagsluren ofte er meget kort - ofte varer den ikke mere end måske 45 minutter i denne alder og som du selv skriver, så sover han nogle gange kun ½ time. Så hvis han sover fra 9.30-10.15, så burde han naturligt kunne sove igen kl ca 13 - altså en halv time senere end nu, men stadig okay i forhold til en ordenlig sengetid om aftenen ...

Med hensyn til voldsom adfærd over for andre, så kan han endnu ikke styre sine bevægelser og det der er ment som kærtegn bliver ofte til slag i stedet. Samtidig har han naturligt ingen forståelse for at noget kan gøre ondt og vil han trække sig op at stå, ja så hiver han i det første og bedste han kan få fat i og det kan godt være hår eller andet. Det er ikke for at være ond eller genere nogen, det hører med til hans udvikling og den alder han gå igennem.

Når han er sammen med andre og du ved at han nogle gange kan tage hårdt fat i dem, så prøv at forhindre at det sker ved at aflede og hjælpe ham. Det er fint at I forsøger at stoppe ved at sige nej, av eller tage hans hånd, men nogle gange kan det også give for meget opmærksomhed og egentlig forstærke problemet, fordi han pludselig får stor fokus på sin handling. Så prøv om I kan aflede ham, få ham væk fra det og på den måde gøre det mindre interessant.

Børn i jeres drengs alder har en naturligt motorisk uro og meget svært ved at sidde ...

Annonce

... stille. Han kravler, rejser sig, forsøger på alle måde at bevæge sig ud i verden og det kan nogle gange føles som om at han er drevet af en indre motor. Også om natten, når han sover så karter han rundt og kan slet ikke finde ro. Det hører alderen til og det er en fase.

Maden han får skal være så interessant at han har mere fokus på at spise end på at sidde uroligt. Du skal appellerer til hans madlyst ved at kombinerer farver og forskellige fødevarer og give ham mad, der kræver lidt af ham mundmotorisk og derfor er spændende - mad han selv kan spise - uden at kræve så meget, at han af den grund mister interessen. Der skal således både være mad i stykker og mos stadigvæk.

Du må gerne i en periode give ham boller om morgenen, ligesom han også kan få lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende, men det mætter ikke på samme måde som grød. Som regel vil det også være sådan at han efter et par dage uden grød, naturligt accepterer det igen - hold derfor 3-4 dages pause og prøv så med grøden og mosen igen.

Når børn i 9-10 måneders alderen lukker munden for skeen, så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre med 'du skal smage på det' osv. Naturligvis fordi vi alle ved, at det er vigtigt for barnets trivsel at det spiser. Men det bedste man kan gøre, er faktisk ofte at servere det samme som I selv spiser. Han skal se at det er det samme, som I andre får og har han lyst til at smage fra jeres tallerken, så er det også okay.

Sæt en tallerken foran ham og lad ham gå igang. Med den alder han har, kan han spise stort set alt og han skal have fred og ro til at spise, så I skal sidde og snakke om dagen oplevelser osv. og prøve at holde fokus lidt væk fra ham og hans indtag af mad og måde at spise på... Madro er vigtigt.

Jeg håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin