Svar: Kravle, udetøj og blegselleri
6. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære H
Jeg får lidt på fornemmelsen at jeres dreng ikke kravler, fordi han endnu ikke helt har styrken i sine arme ...? Det lyder nemlig som om at han fint bruger benene, kryber af sted ved at skubbe sine ben, han kan også stå på alle fire og rokke, når I hjælper ham - men falder så sammen - og for mig lyder det altså som om at det er armene, der endnu ikke er stærke nok til at flytte sig - Du skriver nemlig også at han sjældent trækker sig op af noget, heller ikke tremmerne i sengen.
Mit råd er derfor at I forsøger at hjælpe ham med at bruge sine arme lidt mere, så han finder styrken der. Når I løfter ham op, så lad ham selv gøre arbejdet ved at tage ham i hænderne og lade ham trække sig op - til siddende og til stående stilling.
Derudover har du naturligvis ret i at det glatte gulv også gør det svært at kravle og her vil jeres skumbrikker være rigtig gode. Et par bukser med påsyede ruskindslapper på knæene kan også være rigtig godt i denne periode.
Hvis I har noget familie der har fastliggende gulvtæppe, så er det ofte også et godt sted at øve sig ... :)
Balancen betyder også rigtig meget og her kan det være en god idé at gynge ham, svinge ham, vende og dreje ham - jo mere I kan tumle med ham, vende ham på hovedet osv. jo mere styrkes hans balance og jo bedre bliver han også motorisk.
Og så noget vigtigt - Nej, han er ikke bagud. Det er fint at I motiverer og hjælper ham til at kravle, mange børn lærer det først mellem 9-12 måneder :)
Med hensyn til udetøj, så er vogelein overtræksbukserne ikke foret og vil derfor hurtigt blive for kolde at sidde på jorden med. Derfor vil det være godt med termotøj eller fleecetøj inden under + det almindelige tøj. Ellers er det jo flyverdragten der normalt vil tage over i vintermånederne. Under en flyverdragt har man almindeligt tøj.
Det er en god idé at sammenligne med dig selv - sæt dig på en stol i haven og fornem hvordan det er - kulden fra jorden, det trækker ind i siden, ørerne, hænderne osv. når du sidder helt stille. Det vil normalt være sådan at barnet har undertøj, strømper, bluse, trøje, bukser på og derudover skal barnet så have en jakke, en fleecedragt, termodragt eller flyverdragt alt efter hvor koldt det er. I øjeblikket er det nogle dage koldt om formiddagen - måske kun 5-6 grader, men i løbet af dagen stiger temperaturen til 16-17 grader - så om formiddagen har din dreng sandsynligvis behov for en heldragt - f.eks. termodragt eller fleecedragt, hvor han om eftermiddagen kan nøjes med en ekstra lun trøje/let jakke.
I takt med at det bliver koldere i vejret, bliver jakke og dragt dog udskiftet med en flyverdragt i en blød og lun kvalitet, uden spænder og generende lynlåse osv. Det skal være en dragt, som man stadig kan sove i ...
På fødderne er det rigtig fint med et par strikkede sokker uden på de almindelige strømper, eller et par bløde sutsko i fløjl eller velour. Men igen - i takt med at det bliver koldere og flyverdragten komme på banen, så vil det være nødvendigt med vatterede futter som du f.eks. har fra Reima. Sålænge han ikke går, er det fint at bruge sådanne til sko.
Hue og luffer er et must og det anbefales at man ikke bruger handsker som er sat sammen med en lang snor - det frarådes af sikkerhedsmæssige årsager. I stedet kan bruges spænder, som man kan købe, hvor handskerne sætte direkte på jakkeærmet.
Nitrat findes som et naturligt indholdsstof i stort set alt bladgrønt og er generelt en naturligdel af planters stofskifte. Nitrat findes også som forurening i drikkevand, og bruges som tilsætnings- stof i nogle få fødevarer. Det er især lysforholdende og temperaturen ved dyrkning der har betydning for, hvor meget nitrat der er i grøntsager og i DK er langt den største kilde til nitrat via bladgrøntsager som spinat og salat.
Derudover er der også nitrat i f.eks. selleri, rødbeder, fennikel og kål - og man skelner så vidt jeg ved ikke mellem bladselleri, knoldselleri eller blegselleri ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske