Brev:
Kravle, udetøj og blegselleri
6. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kravle, udetøj og blegselleri
Hej Helen,
Nu er det ved at være noget tid siden sidst men nu synes jeg at jeg mangler et par gode råd igen. Og selvfølgelig tænkte jeg først på dig :)
Min søn er nu blevet 10 mdr. og jeg har to ting som jeg gerne vil spørge dig om.
Først – han har altid været vældig god til og også glad for at ligge på maven. Han startede med at ligge og ”gynge”/vugge op og ned og siden begyndte han at krybe da han var næsten 8 mdr.
Her er det så at jeg kigger mig omkring og ser på andre børn på 10 mdr. (det ved jeg godt man ikke skal:)) og de kravler lystigt derudaf på alle fire. Han har haft ”den krybende soldaterstil” som jeg kalder den i 2 mdr. og det bliver ligesom ved det. En sjældent gang er han med stort mas nået op på alle fire men glider ned igen. Og så er han jo frustreret.
Jeg kender godt til alle udvikingsfrustrationerne og at babyer ofte kan rykke lige pludseligt i deres vej frem i verdenen, men er han bagud – stort skåret ud i pap?
I starten af september vejede han 10,2 kg og var 80 cm lang så han er ikke lille men heller ikke trind ifølge vores egen sundhedsplejerske.
Vi træner med ham på en dyne – støtter ham og rokker ham frem og tilbage, sætter hans fødder mod vores knæ og alle de der ting vi har læst os til – bl.a. på disse sider. Er der andet vi kan gøre eller skal vi bare vente på at han er klar? Han virker stærk og kan, hvis vi støtter ham, under armene godt komme op og stå lidt på begge fødder. Han hiver sig ikke meget op af noget heller ikke i tremmesengen, men lidt prøver han at trække sig op hvis han møder en høj kasse/skuffe.
Vi har et relativt glat parketgulv og tænker det måske har hindret ham i at komme op – vi har nogle skumbrikker til at lægge på gulvet ville det være bedre at træne med ham der og ikke på gulv/dyne?
Han sidder godt selv – kommer lidt ud af balance en gang i mellem, men god til at tage fra. Kan også komme fra siddende til maven men ikke omvendt.
Mit andet spørgsmål – ja undskyld ved godt du helst vil have et af gangen – jeg har købt et par Vogelein overtræksbukser – hvad ville du foreslå han i denne årstid skal have på indenunder? Termotøj og almindeligt tøj og så overtræksbukser?
Han skal snart i vuggestue og der kommer han jo nok til at sidde en del på jord og i en klapvogn. Ville det være bedre med hans flyverdragt og så kun bruge overtræksbukserne i f.eks. klapvognen når vi er på tur? Og hvad er bedst og nemmest at have inde under flyverdragten?
Vi har også nogle futter til ham fra Reima som han bruger i klapvogn/barnvogn. Nogle tykke nogle der er vandtætte og går op til midt på læggen. Da han ikke går endnu tænker jeg at det er for tidligt med støvler også til vuggestue?
Derudover får han selvfølgelig elefanthue og tykke luffer på.
Sidst liiige hurtigt – indtil de bliver et år skal knoldselleri jo begrænses i deres kost. Gælder det også blegselleri/bladselleri?
Tusind tak for dine svar på forhånd.
Kærlig hilsen
H