Svar: Dagplejestart - 9 mdr.

2. oktober 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede moooar :)

Du må tale med dagplejer om hvad hun forventer, når din dreng skal starte der og også høre hende, hvad han skal have med, hvordan hun vil anbefale at han bliver kørt ind, afleveret osv. Hun har ganske givet en erfaring og nogle rutiner, som hun gerne vil tale med dig om :)

Det vil sandsynligvis være sådan, at de fleste børn (med mindre flere af børnene er så gamle at de kun behøver en lur dagligt) har brug for en formiddagslur mellem kl. 8.30-9.30 hver dag. Nogle børn bliver jo afleveret meget tidligt, andre senere og derfor vil de ofte også sove på lidt forskellige tidspunkter - men en formiddagslur omkring kl. ca 9 er nok meget normalt :)

Her vil hun sandsynligvis putte børnene i den rækkefølge det skønnes passende for at få dem til at sove. De mest trætte børn som har været tidligt oppe, puttes først og derefter de næste ... Hvis din dreng har brug for at kunne sidde op i sin barnevogn og kigge lidt inden han skal sove, så vil hun kunne starte med at placere ham i vognen, lade ham følge med i at de andre børn puttes osv. og når de så er lagt til ro alle sammen, så kan hun koncentrere sig om ham, hjælpe ham med at blive lagt ned, få sut, sutteklud, sovebamse eller hvad han ellers plejer at få og så lulle ham til ro.

Hun vil naturligvis ikke kunne gå med ham for at få ham til at sove, da hun jo skal være hjemme hos de andre børn. Men hun vil sandsynligvis nok ...

Annonce

... godt kunne trille vognen lidt frem og tilbage, hvis han kortvarigt har behov for det og stille og roligt vil han lære at sove uden at blive trillet.

Måske vil han græde lidt, protesterer og det er helt okay, det er jo hans måde at fortælle at det her er en ny situation og han er ikke helt tilfreds med at tingene ikke er som de plejer at være. Men hun vil være der for ham og hun er jo vant til at tackle små børn, så du må gå ud fra at hun vil være sød og omsorgsfuld også i den situation.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan også være at han er så træt af alle oplevelser, alle de nye stimuli osv. at han naturligt falder meget let i søvn i dagplejen og netop de nye rutiner, hendes måde at gøre tingene på osv. det gør at han bare sover. Det er faktisk ikke usædvanligt at jeg hører at børn sover hurtigere og uden større problemer i pasningsordning - det er hjemme, barnet har lidt andre vaner ... :)

Du er nødt til at se hvad der sker og så tage den derfra. Det vil være rigtig fint at han har sin barnevogn med, så han kan sove et sted han kender, ligesom han skal have mad, mælk osv. som han plejer at få hjemme. Det vil være rigtig fint med en sut, sutteklud osv. han skal føle sig tryg og rolig.

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham og med indkøringen i det hele taget - det er en helt ny verden og de første dage vil du rende forvirret rundt om dig selv og du vil savne ham enormt - og det er okay :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far