Brev:
Ændring af døgnrytme?
2. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Ændring af døgnrytme?
Hej Helen
Jeg er mor til en skøn, glad og veltilpas dreng på syv uger. Efter nogle startvanskeligheder på det der med søvn, sover han nu rigtig godt :-) Undtagen om aftenen, hvor vi typisk først kan få ham til at falde til ro ved 23-tiden. Det har vi accepteret og indrettet os efter, og det fungerer sådan set ok, men på et tidspunkt vil vi jo rigtig gerne have en anden døgnrytme.
Et typisk døgn kunne se sådan her ud:
23.00 falder i søvn og sover 4-5 1/2 time.
Amning og tør ble, lægges til at sove uden snak eller leg
Sover indtil seks-halv syv-tiden
7.30-10.30 sover (i barnevognen uden for).
12-14.30 sover (i barnevognen uden for)
16-18 sover (i barnevognen uden for)
19.30-20.30 aftengåtur, sover i barnevognen
22.30 lægges i lift i soveværelse for at sove, er typisk 30-45 min om at falde til ro
Tidspunkterne er nogenlunde de samme hver dag og har været det i en uges tid, men kan svinge med en times tid den ene eller anden vej.
Han er som regel vågen en time til halvanden mellem sine lure, som regel kun en times tid de første par gange, han er vågen. Når han er vågen, er han som regel glad, pludrer og vil gerne lege/snakkes med. Han bliver fuldammet og tager godt på (1700 g de første 5 1/2 uge).
Når vi lægger ham i liften om dagen til en lur, falder han (ihvertfald de første to gange, dvs. til formiddags- og middagslur) meget hurtigt til ro, og jeg skal som regel kun ud en enkelt gang eller to for at give ham sutten og vugge ham lidt. Han sover vel i alt omkring 16 timer i døgnet +/- en time.
Han kan godt sove lidt mere uroligt til den sene eftermiddagslur, og om aftenen har vi svært ved at få ham til at falde til ro herinde, og det duer jo ikke, at han er vågen fra ved sekstiden til kl. 23 - derfor går vi en tur, for så sover han, mens vi går. Når han skal sove til nat, tager det noget tid at få ham til at falde til ro, men når det lykkes, sover han ret længe (4-5 1/2 time). Han græder som regel ikke, men ligger meget uroligt, taber sin sut, fægter med armene og møffer rundt i liften.
Vi gør tingene på samme måde hver aften, når han skal sove til nat - natdragt på og amning i soveværelset med dæmpet belysning. Når han vågner om natten og om morgenen kan han godt ligge uroligt et stykke tid, møffe lidt rundt og falde til ro, når han får sin sut. Han græder ikke, og øjenene er lukkede, så derfor tager vi ham ikke op før vi ikke kan få ham til at falde til ro igen.
På sigt vil vi jo gerne have ham til at sove ved 19-20 tiden - opvågningstidspunktet om morgenen er sådan set ok ift når han engang skal starte i institution i 8 månedersalderen. Jeg tænker også, at hans formiddagslur måske egentlig er en del af hans nattesøvn, for han bliver meget hurtigt træt igen - vil snakke lidt, ammes ved begge bryster og have en tør ble, og så vil han sove igen.
Han sover i liften både om dagen og natten, det er der, vi bedst kan få ham til at falde til ro (han har svært ved at "lukke af", så der skal laves en lille "hule" med dynen, og så får han en stofble med lidt mælk på lagt foran ansigtet, så han ikke har noget at stirre på - ellers kan han bruge evigheder på bare at ligge og kigge). Han falder meget sjældent i søvnaf sig selv, men skal puttes i liften, have sutten (engang i mellem om aftenen og natten mange gange, fordi han fægter den ud med hænderne) osv. Om natten sover han ved siden af vores seng.
Det blev lidt langt, men jeg vidste ikke lige, hvilke informationer du havde brug for.
Mit spørgsmål går på: Hvordan griber vi det bedst an med at få ham til at sove om aftenen - og hvornår er det en god idé at gå i gang? Han er jo stadig meget lille, men det virker alligevel som om, han har en form for døgnrytme. Og har du evt. nogle gode råd til, hvad vi gør med sovested om natten, når han vokser ud af liften?
Med venlig hilsen
Troldensmor