Ændring af døgnrytme?

2. oktober 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Ændring af døgnrytme?

Hej Helen

Jeg er mor til en skøn, glad og veltilpas dreng på syv uger. Efter nogle startvanskeligheder på det der med søvn, sover han nu rigtig godt :-) Undtagen om aftenen, hvor vi typisk først kan få ham til at falde til ro ved 23-tiden. Det har vi accepteret og indrettet os efter, og det fungerer sådan set ok, men på et tidspunkt vil vi jo rigtig gerne have en anden døgnrytme.

Et typisk døgn kunne se sådan her ud:

23.00 falder i søvn og sover 4-5 1/2 time.
Amning og tør ble, lægges til at sove uden snak eller leg
Sover indtil seks-halv syv-tiden
7.30-10.30 sover (i barnevognen uden for).
12-14.30 sover (i barnevognen uden for)
16-18 sover (i barnevognen uden for)
19.30-20.30 aftengåtur, sover i barnevognen
22.30 lægges i lift i soveværelse for at sove, er typisk 30-45 min om at falde til ro

Tidspunkterne er nogenlunde de samme hver dag og har været det i en uges tid, men kan svinge med en times tid den ene eller anden vej.

Han er som regel vågen en time til halvanden mellem sine lure, som regel kun en times tid de første par gange, han er vågen. Når han er vågen, er han som regel glad, pludrer og vil gerne lege/snakkes med. Han bliver fuldammet og tager godt på (1700 g de første 5 1/2 uge).

Når vi lægger ham i liften om dagen til en lur, falder han (ihvertfald de første to gange, dvs. til formiddags- og middagslur) meget hurtigt til ro, og jeg skal som regel kun ud en enkelt gang eller to for at give ham sutten og vugge ham lidt. Han sover vel i alt omkring 16 timer i døgnet +/- en time.

Han kan godt sove lidt mere uroligt til den sene eftermiddagslur, og om aftenen har vi svært ved at få ham til at falde til ro herinde, og det duer jo ikke, at han er vågen fra ved sekstiden til kl. 23 - derfor går vi en tur, for så sover han, mens vi går. Når han skal sove til nat, tager det noget tid at få ham til at falde til ro, men når det lykkes, sover han ret længe ...

Annonce

... (4-5 1/2 time). Han græder som regel ikke, men ligger meget uroligt, taber sin sut, fægter med armene og møffer rundt i liften.

Vi gør tingene på samme måde hver aften, når han skal sove til nat - natdragt på og amning i soveværelset med dæmpet belysning. Når han vågner om natten og om morgenen kan han godt ligge uroligt et stykke tid, møffe lidt rundt og falde til ro, når han får sin sut. Han græder ikke, og øjenene er lukkede, så derfor tager vi ham ikke op før vi ikke kan få ham til at falde til ro igen.

På sigt vil vi jo gerne have ham til at sove ved 19-20 tiden - opvågningstidspunktet om morgenen er sådan set ok ift når han engang skal starte i institution i 8 månedersalderen. Jeg tænker også, at hans formiddagslur måske egentlig er en del af hans nattesøvn, for han bliver meget hurtigt træt igen - vil snakke lidt, ammes ved begge bryster og have en tør ble, og så vil han sove igen.

Han sover i liften både om dagen og natten, det er der, vi bedst kan få ham til at falde til ro (han har svært ved at "lukke af", så der skal laves en lille "hule" med dynen, og så får han en stofble med lidt mælk på lagt foran ansigtet, så han ikke har noget at stirre på - ellers kan han bruge evigheder på bare at ligge og kigge). Han falder meget sjældent i søvnaf sig selv, men skal puttes i liften, have sutten (engang i mellem om aftenen og natten mange gange, fordi han fægter den ud med hænderne) osv. Om natten sover han ved siden af vores seng.

Det blev lidt langt, men jeg vidste ikke lige, hvilke informationer du havde brug for.

Mit spørgsmål går på: Hvordan griber vi det bedst an med at få ham til at sove om aftenen - og hvornår er det en god idé at gå i gang? Han er jo stadig meget lille, men det virker alligevel som om, han har en form for døgnrytme. Og har du evt. nogle gode råd til, hvad vi gør med sovested om natten, når han vokser ud af liften?

Med venlig hilsen
Troldensmor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.