Svar: Mælk og forstoppelse
29. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mette
Du skriver at du synes det er svært altid at vurdere, hvornår Victor er træt og skal puttes, eller har brug for stimulation og jeg tænker derfor at det måske vil hjælpe dig at kende lidt til børns bevidsthedsstadier.
Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Det er dog helt normalt at det kan være lidt svært i begyndelsen og så sender nogle børn også tydeligere signaler end andre ...
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur, det er lidt de samme signaler. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Det er altså vigtigt at du ikke putter ham for tidligt, at du ikke forsøger at få ham til at sove før han er parat. Samtidig er det også rigtig vigtigt at du fortsat er meget fleksibel. Han er stadig så lille at han ikke har nogen fast rytme, og derfor vil han nogle gange have behov for at sove igen efter at have været vågen en time, andre gange vil han måske kunne være vågen i 2½ time før han atter skal sove :)
Med hensyn til hans indtag af mme, så er det en retningslinie man kan gå ud fra, men naturligvis skal man også her være fleksibel ... Der er dog ingen tvivl om at dit drengs lidt lave indtag af mme spille ind på hans mave - det handler jo ikke kun om at han skal have mælk, men netop om at han også skal have væske. Du skriver at han trives og her tænker jeg igen - set ud fra hvilke parametre?
Hvis han tager fint på i vægt, øger sin vægt med min 200g om ugen og virker glad, tilfreds, har overskud til at pludre, møde verden osv. Ja så trives han. Men hvis han græder meget, virker til at have ondt i maven, har svært ved at sove og generelt virker søgende, hvorfor man må formode at han har brug for mere mad, ja så trives han jo ikke ... Det er altså ikke nok kun at se på vægten og sige "han tager nok på, så trives han!" man er også nødt til at se på hvordan han reelt har det og sidst du skrev til mig, så fik jeg det indtryk, at han ofte virkede ked af det - og det kan skyldes overstimulering, men kan altså også hænge sammen med behov for mere mad ...
Det er meget fint at du tilbyder ham flasken af to omgange, så han starter med at spise sit hovedmåltid, når han vågner af en lur og så leger I, du skrifter ham osv. inden han så tilbydes lidt flaske igen og skal sove. Det er helt fint at gøre det på denne måde - men mere skal du heller ikke presse ham, for så risikerer du at han afviser flasken helt.
Jeg vil i stedet anbefale dig at du prøver at skifte til en anden type flaskesut - prøv f.eks. med en sut beregnet til vælling eller til et lidt ældre barn. Det kan gøre at mælken løber lidt hurtigere og det hjælper faktisk nogle gange til at få barnet til at spise lidt mere.
Derudover er det også rigtig vigtigt at få hans mave igang, for der er ingen tvivl om at forstoppelse også nedsætter lysten til at drikke mælk og det er en rigtig dum cirkel at komme ind i.
Han må få 1ml laktulose pr kg, han vejer og det betyder at han nu kan få mellem 5-6 ml dagligt. Ofte vil det virke bedst at give f.eks. 3 ml morgen og 3 ml aften - men nogle børn trives bedst med at få det hele på en gang og det er også okay.
Man kan også få movicol til børn, det givers ofte til de børn som ikke har effekt af laktulose - men det gives normalt ikke til børn under 6 måneder. Derfor er laktulose lige nu det bedste bud.
Du kan overveje om du skal skifte til en anden type erstatning. Jeg ved ikke hvad du giver, men giver du Allomin, så kunne du med fordel prøve at skifte til Syrnet Grøn Allomin. Den er fuldgyldig og du kan give den i alle flasker, du kan også vælge at udskifte f.eks. 2 flasker dagligt - nogle familier oplever at det har god effekt.
Hvis du giver f.eks. NAN, så kan du med fordel skifte til NAN H.A. som indeholder delvist hydrolyserede proteiner. Det kan ofte gøre mælken lettere fordøjelige og den anbefales til børn med tendens til træge maver ...
Man kan naturligvis overveje om han skal have et lille tilskud af kogt vand, som du er inde på, men så længe han ikke drikker nok mme umiddelbart, så er det ikke en god idé at erstatte nogle af flaskerne med vand.
Du skriver at din dreng spiser 5-7 gange dagligt og at han nogle gange har søvnperioder på 4-6 timer ... Du spørger om du skal vække ham.
Som udgangspunkt skal børn jo have lov til at sove, når de sover og skal ikke vækkes. Men når der er tale om et barn som har problemer med væskeindtag, så mener jeg faktisk at det nogle gange kan være nødvendigt at være lidt striks og ikke lade barnet sove alt for længe. Max 4 timer bør der gå imellem et måltid og sover han 6 timer, så springer han faktisk et måltid over. Hvis han derefter så vågnede og spiste 200ml eller mere uden problemer, så var det helt fint - men at sove 6 timer gør ham tilsyneladende ikke mere sulten og så synes jeg ikke det er så godt bare at lade ham sove.
Igen er det jo en fornemmelsessag og en individuel vurdering. Om dagen synes jeg ikke at han skal sove 6 timer i træk, dagen skal være aktiv og det vil være rigtig fint at du så småt arbejder på en rytme med flere lure i løbet af en dag og vågenperioder, som er aktive, ind imellem hver lur. Hvis han f.eks. sover fra 20-02, så synes jeg heller ikke det er optimalt, så ville jeg personlig give ham en flaske kl. 23-24 inden jeg selv gik i seng. Den kunne han evt. spise mere eller mindre i søvne, men jeg ville prioritere at han fik det ekstra måltid der.
Sover han derimod fra kl. 24-06, så vil jeg ikke begynde at vække ham midt nat for at få mælk i ham. Jeg synes også det er vigtigt at I får jeres sammenhængende nattesøvn begge to - MEN, jeg ville så sikre mig at han i løbet af morgen og formiddag fik hyppigere tilbud om flaske, så han fik indhentet det måltid han havde sprunget over om natten.
Gentagende forstoppelse over længere tid kan godt medføre lidt blod i afføringen. Det handler om at den horde afføring giver nogle små rifter ved endetarmen, som det så bløder fra, når han presser for at få afføringen ud. Det gør naturligvis ondt og er ubehageligt for ham og derfor er det vigtigt at afføringen holdes så blød som muligt med afføringsmiddel, som I jo også prøver på.
Han må få laktulose ligeså længe det er nødvendigt. Det er så vigtigt at hans mave holdes igang og det skal prioriteres. Hvis det ikke virker tilstrækkeligt, så må I tale med lægen om hvorvidt I evt. senere skal gå over til movicol, når han bliver gammel nok. Generelt er det en god idé at holde kontakt med lægen, for hvis I vedbliver at give laktulose og ender med at nå op på 10ml eller mere dagligt uden at opleve synderlig effekt, så er det jo en god idé at tale med lægen, der kan udelukke evt. sygdom.
Mange børn har problemer med umodne tarme og det er ofte især de førstes 3-4 måneder at det er et problem. Stille og roligt bliver det bedre og for mange sker der en ændring, når de begynder med skemad og man via sammensætning og variation i maden kan holde 'naturligt' gang i barnets mave. En del børn har dog brug for laktulose i overgangsperioden fra mælk til familiemad - her må I se hvad tiden bringer.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske