Mælk og forstoppelse

29. september 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Mælk og forstoppelse

Hej Helen.

Tak for dit svar vedr. min søn Victor på 8 uger, som var begyndt at græde mere i nogle dage. Heldigvis stoppede det igen, så jeg formoder, det skyldtes overstimulering / overtræthed. Han havde dog ikke været i hænderne på nogle at vores to gæster, men med ekstra støj og nogle lidt for travle dage forinden, kan jeg set i bakspejlet godt forstå, hvis han havde oplevet for meget.

Jeg synes dog stadig, det kan være svært at se, hvornår han er træt og trænger til at sove, og hvornår han blot trænger til en kortere pause. Nogle gange gaber han og virker træt allerede 1 time efter, han har sovet, men det er måske fint nok at lægge ham igen, hvis han i løbet af den time er blevet stimuleret en del med både spisning, bad og snak med mig?

Jeg har også lige nogle spørgsmål i forlængelse af dit forrige svar. Du skriver, at du tror, Victor er sulten, og at det måske er derfor, han græder. Han har øget sit indtag lidt, siden jeg skrev i sidste uge, og spiser nu gennemsnitligt 675 ml i døgnet og vejer vel omk. 5600 gram. Jeg var i forvejen bevidst, om at han ikke spiser tilstrækkeligt, når man bruger 1/6-modellen, men han nægter at spise mere. Jeg tilbyder ham flasken ca. hver 2.-4. time, afhængigt af hvor længe han sover. Altså konsekvent hver gang, han vågner efter en lur. Jeg giver en flaske med 170 ml hver gang, så han har mulighed for at spise, alt det han vil. Han spiser ca. 5-7 gange i døgnet. Som regel drikker han først omk. 100-120 ml på én gang, nogle gange lidt mere eller mindre, så bøvser han over 5 min. og vil derefter ikke have mere! Jeg har forsøgt at tvinge ham til at holde en pause lidt tidl., for at han kan bøvse, men så vil han som regel heller ikke tage imod flasken igen, og får derfor endnu mindre.

Derefter plejer jeg at skifte ham, én gang dagligt bade ham, og snakke lidt med ham, og så tilbyder jeg ham flasken igen. Nogle gange spiser han mere og andre gange ikke. Hvis han ikke er træt og klar til at sove igen på det tidspunkt, hygger vi os med, at han ligger på maven og "snakker" med mig eller noget legetøj, eller han sidder/står på skødet af mig og pludrer. Han er lige blevet vild med at "stå op":o) Derefter tilbydes han flasken igen. Altså fortsætter jeg med at tilbyde ham flasken flere gange, efter han ...

Annonce

... første gang afviser den, og ofte spiser han lidt mere, når han har fået en længere pause. Alligevel bliver det ikke til de 900-950 ml i døgnet, som 1/6-modellen foreskriver.

De gange, jeg har talt med min læge eller shpl. om det, har de sagt, at han trives og tager fint på, og at jeg ikke skal tage 1/6-modellen så bogstaveligt. Men nu bliver jeg da alligevel lidt bekymret, når du tror, han får for lidt mad.

Skal jeg være bekymret, og kan jeg gøre noget ved det? Jeg mener, han spiser jo, hvad han har lyst til, og afviser tydeligt flasken, når han har fået nok. Han spiser som sagt ca. 5-7 gange i døgnet (jeg fører dagligt regnskab med, hvor meget han spiser, sover, kommer af med aff. og lign.) Er det et problem, at han dagligt har en lange søvnperioder på 4-6 timer og ellers sover 1-3 timer af gangen? Jeg skal vel ikke vække ham, for at give ham mad?

Lige et spørgsmål om hans prob. med forstoppelse. Vi har rådført os med læge og shpl. ang. dosering af laktulose. De har ikke kunnet give os brugbare forslag, da Victor, uanset hvad vi forsøger, har problemer. Ved 5-ugers undersøgelsen foreslog lægen, at vi prøver os frem. Vi har så i en periode givet Victor 2-2½ ml laktulose x2 dagligt. Det fungerede ikke. Så har vi i 14 dage forsøgt med 1 ml x 4 altid efter et måltid, og det har da gjort, at Victor har haft aff. næsten dagligt. Dog er det første, der kommer ud, ALTID tørt og meget fast, og det efterfølgende ligesom remoulade, og til sidst kommer noget meget vandtyndt, som ved forstoppelse.

Han har dog ikke smerter ved aff., men indimellem nogle mavekneb i løbet af dagen. Enkelte gange har der været en lille smule blod i aff., men lægen siger, at det ikke er noget at være bekymret for!! Men det er vi nu alligevel, specielt når ikke vi oplever, at Victors aff-mønster bliver bedre!
Har du nogle forslag til, hvad vi kan forsøge? Vi bruger i forvejen at massere maven og cykle med benene. Og ekstra væske ved siden af kan vel ikke være smart at give ham, når nu han ikke engang spiser tilstrækkeligt MME! Hvor længe må han overhovedet få laktulose? Og hvor længe kan man regne med, at han skal døje med forstoppelse og "umodne tarme", som vi har fået det beskrevet som?

Håber du kan hjælpe os og på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Mette.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor