Svar: Luft i maven og skærer tænder
21. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære bassepigens mor
Dejligt at høre at pasningen af farmor gik rigtig godt. Det er altid rigtig dejligt, når første pasning forløber problemfrit, så har både forældre, barn og farmor det meget bedre næste gang ... :) Håber I nødt jeres weekend!
Mit umiddelbare forslag er at du forsøger at give din datter flasken kl. 23.30 - altså inden hun vågner og græder. Prøv at få hende til at spise den mere eller mindre i søvn og se om I så ikke helt kan udgå at hun vågner op og er ked af det omkring midnat.
Derudover synes jeg ikke at du skal give hende fortyndet mme tidlig morgen. Det er vigtigt at mme gives korrekt blandet - ellers bør du give hende vand ...
Men så til dine spørgsmål :
- Der er i princippet ikke nogle madvarer du skal undgå. Det er meget vigtigt at du ikke sætter din datter på diæt, hvis du fjerner for mange madvarer, så risikerer du at hun ikke får den næring hun har behov for og derfor fejlernæres.
De fødevarer som du normalt selv kan få lidt luft i maven af, vil naturligt også kunne give hende lidt luft i maven - det kan f.eks. være forskellige former for kål. MEN, det betyder ikke at hun ikke må få kål, for hun har netop brug for variationen og det er også vigtigt at give hende fødevarer som nogle gange netop sætter gang i maven. Så hun skal altså have lidt med måde - ikke meget af nogen ting, men lidt af alt ting.
- Man kan ikke sige, at visse madvarer er deciderede luftdæmpende, men det har noget at sige, at man er i stand til at tygge sin mad godt nok. For at nedsætte luften i maven hos din datter, kan det derfor være en rigtig god idé at du fortsat tilbyder hende f.esk. grøntsagsmos sammen med sine rugbrødshapsere og ikke kun giver hende "mad med bid i". Netop de kogte grøntsager (mosen) vil kunne nedsætte luften i maven i forhold til at spise grøntsagerne som stykker.
Koldt vand kan også nedsætte tarmfunktionen og din datter må naturligt gerne få lidt koldt vand sammen med sin mad - men igen ikke iskoldt vand. Det har hun ikke godt af og hun skal jo heller ikke have en mave der går helt i stå.
Alle mennesker har luft i maven og alle mennesker prutter - gennemsnitlig skulle vi lukke luft ud ca 14 gange dagligt alle sammen. Så det er altså naturligt at prutte - også for din datter :)
Det er ikke hensigtsmæssigt at holde sukkervand lunkent, sukker er en bakteriebombe ... Hvis du skønner at hun har brug for en flaske sen aften eller tidlig morgen og du ikke vil have for meget arbejde ud af det, så kan det anbefales at du køber mme på brik. Lægger brikken under hendes dyne og når hun så skal have det, så tager du pakken frem og hælder det kropsvarme indhold i flasken. Du kan kun bruge denne metode med mme på brik fordi pakken er steril og varmebehandlet.
Motion er vigtigt, jo mere du kan hjælpe hende med at bruge sig selv, jo bedre er det. At ligge på maven er også godt og så naturligvis sammensætte hendes mad så varieret og hensigtsmæssigt som muligt. Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, du kan evt. forsøge med lidt Tykmælk eller A38 om eftermiddagen for at se om surmælksprodukt måske vil have god effekt på hendes mave ...
Mange børn skærer tænder, både når de sover, men også i vågen tilstand. Det kan være uudholdeligt for de som skal høre på det, men barnet generer det ikke.
For de fleste børn vil de gå over af sig selv og bare være en dårlig vane, de har fået i en periode. Hvis det fortsætter vil det naturligvis være en god idé at du nævner det for tandlægen, når din datter bliver så gammel at hun skal ses af en sådan.
Lige nu handler det mest om at du skal prøve at aflede hende, altså få hende til at tænke på noget andet. Giv hende en skorpe, en gulerod eller noget andet, hun kan bide i og hvæsse sine tænder på.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske