Luft i maven og skærer tænder

21. september 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Luft i maven og skærer tænder

Kære Helen

Tak for dit sidste svar. Jeg har hermed accepteret at Bassepigen har behov for en natflaske.

Bassen vågner dog ofte grædende omkring kl. 24. Jeg tror, hun vågner fordi hun har meget luft i maven. Hun prutter i hvert fald højt. sommetider falder hun lidt i søvn selv, men slår en stor prut igen og græder højt og er meget ulykkelig. Det eneste der hjælper, er at jeg tager hende op igen, står med hende i omkring 30 min, indtil hun er faldet i tung søvn, tager hende hen på mit bryst, hvor hun falder i søvn hurtigt og så ligger det meste af natten, eller giver flaske. Jeg har prøvet at nusse, vugge og alle de andre mindre invasive metoder.

Det er faktisk den hurtigste metode at give hend en flaske. De nætter vågner hun så igen 4 timer senere, hvor kun samme metoder virker. Hvis hun lige har sovet på mig foregående nat, vælger jeg gerne at give flaske 2 gange, så jeg selv sover bedre. Den 2. flaske får hun gerne ved 4-5-tidden meget fortyndet så den faktisk bare består af 200ml vand med en skefuld mm.

Hun spiser rigtig godt. Så hun vågner ikke begge gange fordi hun er sulten/tørstig. I nat vågnede hun kl. 24 og kl. 4, fik flaske begge gange, 2. gang den meget fortyndede udgave og sov til kl. 07 fra 20.15. Hun har altid haft problemer med luft i maven og rigtig ondt. Da hun var lille vågnede hun hele tiden og græd pga. maven. Det hjalp altid at amme hende, så fik hun ro og måske blev prutterne og holdt lidt i ro af den varme mælk i maven!?

Nu lyder mine spørgsmål så:

1. Hvilke madvarer skal jeg undgå, så hun ikke bliver så generet af prutter? Jeg giver hende lidt hjemmelavet sveskemos hver dag, for at holde hendes mave i gang, samt rosiner i grøden. Hun lider nemlig meget hurtigt af hård mave. Hun får af samme ...

Annonce

... årsag grøn allomin, som hun er meget glad for! Hun elsker sine flasker:).

2. Er der madvarer, som virker luftdæmpende?

3. Er der en måde, hvorpå jeg kan holde lidt sukkervand varmt til hende og give hende kl. 24.00, så jeg ikke skal op og lave flaske? (Har prøvet at tilbyde hende det koldt, uha...det gider hun ikke ha.)

4. Er der andet, jeg kan gøre for at afhjælpe dette problem. Vi har været til zoneterapeut, prøvet mylicon. Hun ligger meget på maven og er generelt motorisk aktiv.

5. Hun har lige fået fortænder i overmunden, og hun er begyndt at skære tænder. Jeg prøver at sige "Nej" bestemt, når hun gør det. Hun forstår godt, at jeg prøver at sige noget til hende, men er der andet jeg kan gøre? Jeg håber virkelig ikke, hun skal beholde denne nye vane for hendes egen skyld.

For at følge op på et tidligere spørgsmål, så kan jeg fortælle, at farmor passede hende i lørdags det meste af dagen, aftenen og natten og det gik bare så fint. De var begge glade og tilfredse, havde leget, spist og sovet dejligt:).... Det er bare skønt!

06-7 vågner

08-08.30- Morgenmad af flerkornsgrød og frugtmos, vand

9.15 - 1/4 bolle med smør og vand

10.00 puttes sover mellem 1-2 timer

12.00 frokost af 1/2 -1 skive mørkt rugbrød med leverpostej, makrel osv- grøntsagsmos (gulerod, kartoffel, blomkål, løg)

14.30 Lidt grød (havregryn, pærer, rosiner, banan)

15.00 flaske 250 ml puttes, sover mellem 1-2 timer

17.00 Hvis sulten, lidt grød som før luren

18.00 aftensmad som os andre, vand

20.00 flaske 250 ml og puttes

(24.00- flaske)

04-05 flaske 200ml

Så hun spiser rigtig godt i øjeblikket, drikker også lidt vand til maden.

Sover generelt 13-14 timer i døgnet

Mange tak på forhånd.
- Knus fra Basses mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder