Brev:
Luft i maven og skærer tænder
21. september 2009
Alder:
8 mdr.
Luft i maven og skærer tænder
Kære Helen
Tak for dit sidste svar. Jeg har hermed accepteret at Bassepigen har behov for en natflaske.
Bassen vågner dog ofte grædende omkring kl. 24. Jeg tror, hun vågner fordi hun har meget luft i maven. Hun prutter i hvert fald højt. sommetider falder hun lidt i søvn selv, men slår en stor prut igen og græder højt og er meget ulykkelig. Det eneste der hjælper, er at jeg tager hende op igen, står med hende i omkring 30 min, indtil hun er faldet i tung søvn, tager hende hen på mit bryst, hvor hun falder i søvn hurtigt og så ligger det meste af natten, eller giver flaske. Jeg har prøvet at nusse, vugge og alle de andre mindre invasive metoder.
Det er faktisk den hurtigste metode at give hend en flaske. De nætter vågner hun så igen 4 timer senere, hvor kun samme metoder virker. Hvis hun lige har sovet på mig foregående nat, vælger jeg gerne at give flaske 2 gange, så jeg selv sover bedre. Den 2. flaske får hun gerne ved 4-5-tidden meget fortyndet så den faktisk bare består af 200ml vand med en skefuld mm.
Hun spiser rigtig godt. Så hun vågner ikke begge gange fordi hun er sulten/tørstig. I nat vågnede hun kl. 24 og kl. 4, fik flaske begge gange, 2. gang den meget fortyndede udgave og sov til kl. 07 fra 20.15. Hun har altid haft problemer med luft i maven og rigtig ondt. Da hun var lille vågnede hun hele tiden og græd pga. maven. Det hjalp altid at amme hende, så fik hun ro og måske blev prutterne og holdt lidt i ro af den varme mælk i maven!?
Nu lyder mine spørgsmål så:
1. Hvilke madvarer skal jeg undgå, så hun ikke bliver så generet af prutter? Jeg giver hende lidt hjemmelavet sveskemos hver dag, for at holde hendes mave i gang, samt rosiner i grøden. Hun lider nemlig meget hurtigt af hård mave. Hun får af samme årsag grøn allomin, som hun er meget glad for! Hun elsker sine flasker:).
2. Er der madvarer, som virker luftdæmpende?
3. Er der en måde, hvorpå jeg kan holde lidt sukkervand varmt til hende og give hende kl. 24.00, så jeg ikke skal op og lave flaske? (Har prøvet at tilbyde hende det koldt, uha...det gider hun ikke ha.)
4. Er der andet, jeg kan gøre for at afhjælpe dette problem. Vi har været til zoneterapeut, prøvet mylicon. Hun ligger meget på maven og er generelt motorisk aktiv.
5. Hun har lige fået fortænder i overmunden, og hun er begyndt at skære tænder. Jeg prøver at sige "Nej" bestemt, når hun gør det. Hun forstår godt, at jeg prøver at sige noget til hende, men er der andet jeg kan gøre? Jeg håber virkelig ikke, hun skal beholde denne nye vane for hendes egen skyld.
For at følge op på et tidligere spørgsmål, så kan jeg fortælle, at farmor passede hende i lørdags det meste af dagen, aftenen og natten og det gik bare så fint. De var begge glade og tilfredse, havde leget, spist og sovet dejligt:).... Det er bare skønt!
06-7 vågner
08-08.30- Morgenmad af flerkornsgrød og frugtmos, vand
9.15 - 1/4 bolle med smør og vand
10.00 puttes sover mellem 1-2 timer
12.00 frokost af 1/2 -1 skive mørkt rugbrød med leverpostej, makrel osv- grøntsagsmos (gulerod, kartoffel, blomkål, løg)
14.30 Lidt grød (havregryn, pærer, rosiner, banan)
15.00 flaske 250 ml puttes, sover mellem 1-2 timer
17.00 Hvis sulten, lidt grød som før luren
18.00 aftensmad som os andre, vand
20.00 flaske 250 ml og puttes
(24.00- flaske)
04-05 flaske 200ml
Så hun spiser rigtig godt i øjeblikket, drikker også lidt vand til maden.
Sover generelt 13-14 timer i døgnet
Mange tak på forhånd.
- Knus fra Basses mor