Svar: Grædebarn og kolik?
17. september 2009
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og det du fortæller lyder bestemt ikke "normalt" - selvom det normale har vide rammer.
Du skriver at din datter er undersøgt af lægen, som finder at der ikke er noget i vejen og så skriver du: "Det eneste hun kan tilbyde er indlæggelse som aflastning" og det er ikke sådan at kimse af - hvorfor tager du ikke imod det?
For at vurdere hvad der sker, så er man nødt til at se din datter over længere tid. Man er nødt til at vurdere, hvordan hun spiser, hvornår, hvormeget og også se på hvordan det foregår - hvad giver du hende, hvordan giver du hende det, hvad signaler sender du, hvad signaler sender din datter osv. Derudover skal det naturligvis undersøges om der er en fysiologisk grund til at hun har så svært ved at spise sit behov og ikke tager særlig meget på i vægt - i hvert fald har vægten været stagneret de sidste par uger skriver du ...
På en afdeling, vil man kunne observere hende over 24 timer og det vil kunne give et helt andet billede af, hvad problemet måske består i, end man kan få når man lige er 15 minutter inde hos egen læge eller har 1 times besøg af sin sundhedsplejerske ...
Jeg synes også du skal undersøge om ikke der i kommunen hvor I bor, er mulighed for at få hjælp. Det kan både være en gruppe, man selv går i, hvor der er vejledning og støtte af faguddannet personale - det kan også være en sundhedsplejerske, familievejleder, børnepsykolog eller anden, som kommer hjem til dig og sammen med dig, prøver at finde ud af hvorfor I har det så svært.
Jeg er ret sikker på at der i kommunen hvor du bor er tilbud om at få et Marte-Meo forløb og det kunne være meget relevant for jer - prøv at tale med din sundhedsplejerske om det. Marte-Meo går ud på at man via videooptagelser (f.eks. af din datter og dig i spisesituationen) ser på signaler, behov og forsøger at finde redskaber til at bygge videre på det I allerede kan. For nogle gange fungerer det jo og hvori består forskellen - hvorfor vil din datter spise kl. 23 og ikke kl. 10 ...
Det er en metode som kan være god at bruge til børn der har spise og soveproblemer, så prøv at få hjælp via din kommune.
Jeg tænker derudover at du må prøve at fokusere på det positive. Lige nu spiser hun, ikke meget, men hun får trods alt ca 500ml indenbords og det sikrer hende i hvert fald jern, vitaminer osv. :)
Hun har også taget på, hun er ikke en stor pige, men stadig er hendes vægt acceptabel - hun er kun 3 måneder og tommelfingerreglen lyder at hun skal fordoble sin fødselsvægt mellem 5-6 måneder, så når hun vejer 5 kg nu og vejede 3 kg. ved fødslen, så går det altså den rigtige vej ...
Du skal tænke alternativt når du giver hende flaske, det er fint at udnytte når hun sover, da hun tilsyneladende spiser bedre når hun ikke er vågen. Du skal også prøve at give hende flasken forskellige steder - nogle gange i din favn, andre gange imens hun ligger på sit legetæppe, sidder i sin skråstol eller ligger i sin seng .. Prøv dig frem. Nogle børn har brug for at kigge på noget - f.eks. deres aktivitetsstativ - for at kunne koncentrere sig om at spise.
Du skal holde hendes mave igang - hvis hun har forstoppelse vil det gå ud over hendes mave med det samme.
Du skal lade far tage over så meget han kan, når han kommer hjem, så du får mulighed for at være lidt for dig selv og opbygge nye ressourcer.
Du skal tage imod den hjælp du kan få! Lad evt. en bedstemor eller en anden tage over - tillad jer selv at gå en tur i biografen, komme ud, drikke en Kaffe Latte - opleve at savne din datter, så det at gå hjemme bliver okay og rart og ikke en idyl der er bristet :)
Rigtig meget held og lykke til jer fremover!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske