Svar: Grædebarn og kolik?

17. september 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og det du fortæller lyder bestemt ikke "normalt" - selvom det normale har vide rammer.

Du skriver at din datter er undersøgt af lægen, som finder at der ikke er noget i vejen og så skriver du: "Det eneste hun kan tilbyde er indlæggelse som aflastning" og det er ikke sådan at kimse af - hvorfor tager du ikke imod det?

For at vurdere hvad der sker, så er man nødt til at se din datter over længere tid. Man er nødt til at vurdere, hvordan hun spiser, hvornår, hvormeget og også se på hvordan det foregår - hvad giver du hende, hvordan giver du hende det, hvad signaler sender du, hvad signaler sender din datter osv. Derudover skal det naturligvis undersøges om der er en fysiologisk grund til at hun har så svært ved at spise sit behov og ikke tager særlig meget på i vægt - i hvert fald har vægten været stagneret de sidste par uger skriver du ...

På en afdeling, vil man kunne observere hende over 24 timer og det vil kunne give et helt andet billede af, hvad problemet måske består i, end man kan få når man lige er 15 minutter inde hos egen læge eller har 1 times besøg af sin sundhedsplejerske ...

Jeg synes også du skal undersøge om ikke der i kommunen hvor I bor, er mulighed for at få hjælp. Det kan både være en gruppe, man selv går i, hvor der er vejledning og støtte af faguddannet personale - det kan også være en sundhedsplejerske, familievejleder, børnepsykolog eller anden, som kommer hjem til dig og sammen med dig, prøver at finde ud af hvorfor I har det så svært.

Jeg er ret sikker på at der i kommunen hvor du bor er tilbud om at få et Marte-Meo forløb og det kunne være meget relevant for jer - prøv at tale med din sundhedsplejerske om det. Marte-Meo går ud på at man via videooptagelser (f.eks. af din datter og dig i spisesituationen) ser på ...

Annonce

... signaler, behov og forsøger at finde redskaber til at bygge videre på det I allerede kan. For nogle gange fungerer det jo og hvori består forskellen - hvorfor vil din datter spise kl. 23 og ikke kl. 10 ...

Det er en metode som kan være god at bruge til børn der har spise og soveproblemer, så prøv at få hjælp via din kommune.

Jeg tænker derudover at du må prøve at fokusere på det positive. Lige nu spiser hun, ikke meget, men hun får trods alt ca 500ml indenbords og det sikrer hende i hvert fald jern, vitaminer osv. :)

Hun har også taget på, hun er ikke en stor pige, men stadig er hendes vægt acceptabel - hun er kun 3 måneder og tommelfingerreglen lyder at hun skal fordoble sin fødselsvægt mellem 5-6 måneder, så når hun vejer 5 kg nu og vejede 3 kg. ved fødslen, så går det altså den rigtige vej ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du skal tænke alternativt når du giver hende flaske, det er fint at udnytte når hun sover, da hun tilsyneladende spiser bedre når hun ikke er vågen. Du skal også prøve at give hende flasken forskellige steder - nogle gange i din favn, andre gange imens hun ligger på sit legetæppe, sidder i sin skråstol eller ligger i sin seng .. Prøv dig frem. Nogle børn har brug for at kigge på noget - f.eks. deres aktivitetsstativ - for at kunne koncentrere sig om at spise.

Du skal holde hendes mave igang - hvis hun har forstoppelse vil det gå ud over hendes mave med det samme.

Du skal lade far tage over så meget han kan, når han kommer hjem, så du får mulighed for at være lidt for dig selv og opbygge nye ressourcer.

Du skal tage imod den hjælp du kan få! Lad evt. en bedstemor eller en anden tage over - tillad jer selv at gå en tur i biografen, komme ud, drikke en Kaffe Latte - opleve at savne din datter, så det at gå hjemme bliver okay og rart og ikke en idyl der er bristet :)

Rigtig meget held og lykke til jer fremover!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os