Brev:
Grædebarn og kolik?
17. september 2009
Alder:
3 mdr.
Grædebarn og kolik?
Hej
Jeg har et barn på 3mdr og 1 uge. Det er vores første barn. Idyllen om at få barn bristede hurtigt da hun var omkring 3 uger gammel. Hun blev meget urolig i største delen af dagen. Hun ville ikke rigtig spise hos mig, græd og var urolig. Hun begyndte at tabe i vægt, og i samråd med sundhedsplejersken gik vi over på flaske. Selvom jeg faktisk følte jeg havde masser af mælk, men hun ville bare ikke tage fra.
Men flasken var heller ikke lykken, hun fik NAN 1 og begyndte ofte at kaste op og tømme maven efter måltidet 1-3 gange dagligt, herudover forstoppelse. Så gik vi på NAN HA, dette spiste hun i ca 4 uger (kastede sjældent op). Hun spiste aldrig over 400-500ml om dagen, men så pludselig for ca. 3 uger siden, så ville hun ikke spise. I ca 14 dage spiste hun max. 250ml om dagen, og det var en kamp at få det i hende. Så skiftede vi over til nutrimigen på læge og sundhedsplejerske anbefaling, det spiste hun 2 dage og så ville hun igen ikke spise. Vi puttede lidt sukker i, men det hjalp ikke.
Hun har prøvet Avent flasker, men dem kunne hun ikke finde ud af, Så størstedelen af tiden har hun fået MAMflasker. Men for en uge siden skiftede vi til Pigeon flasker og NAN1 på brik (da hun ikke kaster op af dem?), dette på anbefaling af sundhedsplejerske, da vi bare måtte gøre noget for at hun spiser! umiddelbart har det hjulpet, nu spiser hun ca. 400-500ml.
Men det er forsat ikke en nydelse for hende at spise. Vi prøver at bruge god tid, at smile og hygge. At altid vise hende flasken inden den kommer i munden osv. Men det føles som en tabt kamp! Jeg forstår ikke hvad det kan være og hvorfor hun reagere på mad som hun gør?
Hendes vægt er stagneret på ca. 5000g de sidste 2 uger - fødselsvægt var 3100g.
Herudover er hun meget urolig og græder/skriger en stor del af dagen - Sover om natten (Hurra). Fra ca. kl 12.00 om formiddagen til nat ca. 21.00 er hun vågen, græder, skriger, er overtræt men vil ikke sove, kun i mine arme. Jeg vader frem og tilbage i huset med hende på armen og vugger og synger, og er totalt flad og grædefærdig når min mand kommer hjem kl 17.00.
Hvad sker der lige?? Er det normalt?
Hun har været til læge, som intet unormalt kan finde. Men ellers ikke rigtig siger noget. De siger bare at det måske er noget kolik ligende noget. Det eneste hun kan tilbyde er indlæggelse som aflastning.
Min pige kan sagtnes smile og lege på aktivitetstæppet, hun har nogle dejlige øjeblikke, men de er få i løbet af dagen -
Vores døgn:
21.00 falder til ro på armen, og for det meste lykkes det at ligge hende i vuggen i soveværelset.
23.30 vækkes og får flaske - spiser for det meste godt. Sover igen med det samme.
03.00-04.00 vågner og vil for det meste spise, eller bare lige vendes i sengen og have sutten.
06.00-07.00 Vågner og vil måske have lidt at spise, ellers have sutten og en ren ble. Falder i søv igen med det samme.
08.30-09.30 vågner. Kommer op og får morgenvask, tøj på og vi laver lidt morgen gymnastik på puslebord. Herefter leger hun lidt på aktivitetstæppet og med div. legetøj.
Efter ca. en time begynder hun at blive træt, men vil ikke sove.
11.00 hun bliver tilbudt flasken. Hvis hun spiser, lykkes det som regl at få hende til at sove på armen. Ellers begynder hun at ville være på armen, og at græde/skrige. Skal gåes med.
Jeg begynder at gå rundt med hende og synger. Hun sover/er vågen on/off.
Flasken bliver tilbudt igen, hvis hun stadig ikke har spist. Bleen bliver skiftet. Forsøger at lægge hende i vugge. Hun svøbes.
(Barnevognen er droppet for en tid, da hun går helt amok i den, så bliver det helt galt, hvis det forsøges).
Sådan kan det typisk forsætte til kl 16-17 tiden.
16.00-17.00 Spiser for det meste flaske. Er mere vågen igen, lidt udhvilet efter at sove på arm.
Hun bliver skiftet, og der leges på aktivitetstæppe og med far som er kommet hjem med ny energi.
18.00-19.00
Græder/ skriger/uro, er træt men kan ikke sove. Far bader hende.
Vil kun være på armen. Skal gåes med.
ca. kl. 21.00 falder i søvn.
Jeg syntes det er helt utoligt hårdt, og er så udkørt og træt. Forsøger at være positiv og sige til mig selv, at så galt er det heller ikke. Men mine venner og andre bekendte, har altså ikke babyer der er sådan, de er meget mere rolige og tilfredse.
Jeg syntes ikke, at der er meget opmuntring at finde - men der er vel en periode??
Hun kan da ikke fortsætte sådan??
Kan det "bare" være kolik? Ses det at børn med kolik ikke rigtig vil spise?
Har du nogle gode råd/tips til håndtering af den lille?
Evt. lidt opmuntring til en udkørt mor? Lidt lys forude??
Det var en lang smørre, men syntes ligesom det hele skulle med.
Med venlig hilsen