Svar: Utilfreds og skriger det meste af sin vågne tid

6. september 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Det er så forfærdeligt at stå med et lille barn, der bare græder og græder, og hvor man som mor føler man gør alt - og intet tilsyneladende hjælper. Du bliver naturligt selv rigtig ked af det og det kan jeg godt forstå.

Det er godt at du har fået din datter undersøgt, for når børn græder rigtig meget, så er det ofte fordi der er en fysiologisk årsag. Det er her vigtigt at få tjekket, at hun ikke har ondt. Det kan være smerter fra hovedet, nakken, skuldrene - som følge af en enten meget hurtig eller en meget langvarig fødsel. Hun kan have problemer med forkortede sener i nakken eller andet, som gør, at hun naturligt får ondt, hvis hun ligger på den ene side eller andet ...

Da alt lyder til at være undersøgt og er skønnet helt normalt og uden problemer, så er det næste man må spørge sig selv om, hvorvidt barnet får mad nok. Børn som er meget vågne, som nærmest kigger ind i hjertekulen på en, som nægter at sove og tydeligvis har meget svært ved at finde ro - det er ofte meget sultne børn. Det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at hun skal tage godt på i vægt, at du ammer hende alt det du kan og nu også supplerer med en flaske, hvis det virker nødvendigt, så du er sikker på at hun får, hvad hun har behov for.

Jeg har tidligere sendt dig en beskrivelse af små børns bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du forsøger at aflæse, hvornår hun har brug for kontakt og hvornår hun har brug for at sove. Hun bør ikke være vågen i mere end 2 max 2½ time af gangen, så skal hun have mælk og svøbes og sove igen. Nogle gange må du putte hende i en voksipose eller lignende og trille hende en tur - det er ligemeget, bare hun falder til ro og sover.

Problemet kan nemlig sagtens skyldes overstimulering, at hun simpelthen er vågen for lang tid og bliver overtræt inden hun atter får en lur. Så prøv om du kan komme ind i en rutine, hvor hun får mælk, når hun vågner af en lur, bøvser, snakkes med, pludrer osv. Herefter skifter du hende, så svøber du hende og så giver du hende mælk igen og så putter du hende. Så hun max er vågen et par timer og når at få mælk af to omgang imellem hver lur.

Ja, jeg ved godt at det er hyppige måltider, men det er vigtigt at du sikrer dig at hun ikke græder og er vågen fordi hun har brug for mælken. Så start med at amme fra det ene bryst, ...

Annonce

... skift hende, tilbyd toppen af modsatte bryst og put hende igen - det er en god rytme lige nu.

Når din datter først er faldet til ro, så lyder det som om at hun sover okay - det er naturligt at hun ligger og småklynker og siger lyde i søvne, men hun sover og det er vigtigt at holde fast i. Sålænge hun spiser, tager på og sover med rimelige intervaller i løbet af dagen og også sover om natten - så må du tro på at hun har det okay og at du ikke behøver være særligt nervøs for hendes udvikling.

Der er jo også den mulighed at din datter har kolik .. Det vil sige en tilstand, hvor barnet bare græder rigtig rigtig meget og hvor man har undersøgt barnet og ikke umiddelbart kan finde nogen fysiologisk forklaring på barnets gråd.

Børn græder normalt når de er sultne, tørstige, har ondt eller ønsker kontakt og et lille barn vil normalt græde 1-1½ time sammenlagt per døgn. Hvis barnet har kolik, så græder det dog betydelig mere, faktisk siger man normalt op til 3 timer i døgnet, mere end 3 gange om ugen ...

Hos mange børn opstår kolik ved 4-5 ugers alderen og så varer det til barnet er 12-16 uger. Ofte stopper det ligeså pludseligt som det er begyndt og forældre fortæller, at de nærmest fra den ene dag til den anden, kan mærke en forskel.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Kolik opstår hos både drenge og piger og det ses både hos børn der ammes og børn der får flaske. Da du nu er begyndt at give lidt flaske, så kunne du overveje om du skulle forsøge med f.eks. Nutramigen eller Profylac, som er specielerstatninger du køber på apoteket eller evt. NAN H.A. som er et delvist hydrolyceret produkt. Det kunne være at din datter ville respondere positivt på at få denne form for erstatning, hvis problemet f.eks. er manglende evne til at optage og nedbryde komælksprotein ...

Der er også noget der tyder på at kolik er mere almindeligt hos børn med forældre, der ryger, så hvis du eller din mand ryger, så kunne det måske være nu I skulle holde op med det ... :)

Du kan naturligvis overveje om dit indtag af forskellige fødevarer kan spille ind via din mælk. Det er sjældent, men det sker, at modermælken giver mavekneb, simpelthen fordi mor har spist noget, som barnet reagerer overfor. Du skal dog være varsom med at gå på diæt når du ammer!

Håber du kan bruge ovenstående videre ... :)

Knus herfra og fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire