Svar: Ikke glad for sut
3. september 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er faktisk rigtig fint at din lille dreng kun bruger sutten, når han skal sove. Det er vigtigt at han får sit suttebehov om dagen stillet ved at spise mælk.
Når han spytter sutten ud om dagen, så kan det være tegn på at han er sulten. Han bliver måske frustreret over at sutte på den og at der ikke kommer noget mælk og så spyttes den ud og han bliver ked af det, fordi han har brug for rigtig mad.
Tilgengæld vil han så kunne få sutten, når han er rigtig godt mæt og har brug for at sutte lidt for at falde i søvn. Det vil sige, at når du har ammet ham/givet ham flaske, så putter du ham til lur i f.eks. hans barnevogn og så giver du ham sutten.
Det at sutte på sutten, sætter gang i maven og i tarmenes bevægelser og det gør, at han får hjælp til at få maden igennem systemet. Når han sutter giver det således lidt ro i maven og at få sutten efter han har spist og når han skal sove, kan således give ham lidt mere rolig og bedre søvn.
Så at give sutten efter han har spist og når han skal sove, er altså en rigtig god idé og det er helt fint, at han afviser sutten, når han er vågen og aktiv. Hvis han har sutten i munden, så vil han også have sværere ved at pludre med dig og han har brug for at I taler sammen, når han er vågen. Derfor er det fint, at han ikke bruger sut her :)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske