Aftener med skrig og skrål og dårlig søvn

3. september 2009

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Aftener med skrig og skrål og dårlig søvn

Kære Helen

Vores søn er lige blevet et år, og vi kæmper stadig med at få hverdagen/aftenerne og nætterne til at hænge sammen.

Siden vores søn startede i vuggestue for to måneder siden, har vi haft aftener med skrig og skrål og nætter uden søvn. Jeg ved faktisk ikke rigtig, hvor jeg skal begynde.

Lidt om ham.

Han har altid været meget motorisk fremme - begyndte at kravle, da han var 6 mdr. og begyndte at gå da han var 9 mdr. At han har været så hurtig, rent motorisk, hænger helt sikkert sammen med hans nysgerrighed, viljestyrke og ikke mindst hans temperament - han er utrolig stædig. Og det er jo på godt og ondt.

Han har aldrig ville overgive sig til søvn uden masser af brok, og har sovet meget uroligt - virker som motorisk uro - som om, han ikke rigtig kan finde ro om natten, og er også meget sensitiv overfor lyde. Hans dårlige søvnmønster fortsætter nu ovre i vuggestuen, hvor han som regel kun har sovet en time, når vi kommer og henter ham om eftermiddagen. For at råde bod på det, har vi engang imellem gået en tur med ham, så han falder i søvn. Her plejer han at sove en times tid til kl. 17-17.30.

Det betyder dog ikke, at han er udhvilet, for vi når dårligt nok inden for døren, før han sætter i gråd og vil bæres - helst af mig. Og før vi får lavet mad (plejer at spise præcist kl. 18), har han allerede vist de første træthedstegn igen - er pjevset, gnubber sig i øjnene, hiver sig i ørene osv.

Han er faktisk så uoplagt (ked af det), at han stort set aldrig får noget at spise om aftenen - han bliver nærmest gal, når vi prøver at tilbyde ham noget.

Jeg skylder lige at sige, at vi er glade for vuggestuen, og han også er rigtig glad, når han er der ovre. Vi får altid at vide, at det har været en rigtig god dag - lige bortset fra søvnen.

Han græder stort set hele aftenen, han holder kun op, hvis jeg tager ham op og bærer rundt på ham. Far duer ikke, hvis jeg er i nærheden. Det er utroligt frustrerende.

Hvis jeg selv skal prøve at finde en forklaring/et mønster, så starede de her dårlige aftener, da jeg begyndte at amme ham om natten igen - ikke af min gode vilje, men ren overlevelse. Det har vist så fået den modsatte virkning.

Jeg ammede ham fuldt til han blev 4 mdr, hvor han begyndte med lidt grød og mos - jeg ammede ham fortsat om natten på det tidspunkt. Det var først, da han blev 8 mdr, ...

Annonce

... jeg stoppede natteamningen - ammede ham før putning og kl. 4-5, når han vågnede, i håb om at få ham til at sove lidt længere, som lykkedes engang imellem.

Da han så startede i vuggestue lige umiddelbart efter han blev 10 mdr, og jeg startede på arbejde en lille måned efter, gik det galt om natten.

Han vågnede 4-6 gange om natten og græd fuldstændigt utrøsteligt - og nogle gange så meget, at han vågnede helt op og var vågen et par timer om natten. Da det havde stået på i næsten tre uger, forsøgte jeg mig med amning, og det lykkedes at få ham til at sove igen. Det var ren og skær overlevelse for at hænge sammen på arbejde. Nu sidder vi så her to måneder efter, og jeg ammer ham stadig om natten. Problemet er imidlertid, at han nu vågner hver halvanden til to timer og vil kun ammes - han kan ikke trøstes på anden vis. Vi har forsøgt, men igen er han bare vågen den halve nat.

Min fornemmelse er, at han græder om aftenen og kun vil være sammen med mig, fordi han vil ammes, for det er, de signaler han sender. Og jeg må indrømme, at jeg også nogen gange har overgivet mig og ammet ham om aftenen, når gråden blev for voldsom.

Når min fornemmelse siger mig, at det hænger sammen, så er det fordi, at før han startede i vuggestue, og da jeg ikke ammede ham andet end før putning og tidlig morgen, der var han langt mere glad og selvstændig - der havde han stor glæde af bare sidde og lege for sig selv og udforske både det ene og det andet. Nu er det som om, han er blevet baby og afhængig igen. Noget vi rigtig gerne vil væk fra.

Har du et godt råd til, hvad vi kan gøre. Og hvordan vi kan få en glad og selvstædig dreng igen :-)

For en god ordens skyld får du lige en dagsplan:

- 06- 06.30 står op
- 7 spiser morgenmad
- 7.30-8 leger
- 8.15 bliver afleveret i vuggestue af far
- 16 bliver hentet fra vuggestue af mor
- 16-17-17.30 - får en lur i barnevogn
- 18 spiser aftensmad (vil dog som regel ikke spise)
- 19 leger
- 19.30 får bad
- 19.45 ammes
- 20 får godnathistorie af far
- 20.10 bliver puttet af far
- 22 - 22.30 vågner græder - bliver ammet
- 24 vågner græder - bliver ammet
- 01.15 vågner græder - bliver ammet
- 02 vågner græder - bliver ammet
- 03.30 - 04 - vågner græder - bliver ammet
- 05.15 - vågner græder - bliver ammet
- 06 - 06.30 står op

Håber du kan hjælpe.

Med venlig hilsen
en træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder