Svar: Umodent tarmsystem eller kolik
1. september 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Pernille
Kolik er det man kalder for en udelukkelsesdiagnose. Det betyder at barnet skal have været undersøgt grundigt og hvor man ikke kan finde nogen fysiologisk årsag til barnets gråd.
Et barn med kolik græder rigtig meget. En gammel definition på kolik lyder at barnet græder mindst 3 timer dagligt, mere end 3 dage om ugen i mere end 3 uger - (hvor børn der ikke har kolik, naturligt måske græder sammenlagt en time om dagen).
Grådperioderne starter når barnet er 3-4 uger gammel og fortsætter ofte til barnet er ca 3 måneder, hvorefter barnet naturligt og af sig selv pludselig holder op med at græde. Når barnet græder er det fuldstændig utrøsteligt - det føles som om at intet virker, barnet har tydelige smerter, knuger sig sammen og man er ikke i tvivl om at barnet har ondt i maven. Men intet virker, barnet bare græder og græder.
Umodent tarmsystem kan også godt give gråd og ondt i maven. Men barnet græder ikke på samme måde og i samme grad som ved kolik. Barnet kan reagere på mælken der kommer ned i maven, barnet kan reagere på luft der kommer ned i maven og børn med et umodent tarmsystem vil ofte være meget urolige under og efter måltidet. De har svært ved at kapere mælken, svært ved at nedbryde føden og ligger tydeligt uroligt, når maven ligesom skal arbejde med maden (mælken).
Børn der er født før tid, har naturligt ofte mere uro i maven og svært ved at kapere føden. De kan have svært ved at komme af med luften i forbindelse med et måltid og får de ikke bøvset nok, så skal luften igennem maven og ud som en prut, og det giver ekstra ondt i maven og maveuro og dermed også gråd.
Tarmsystemet modnes stille og roligt og mange får det bedre i maven, når de når terminstidspunkt - men desværre ikke alle. Også her ser man nogle gange at der går nogle måneder inden maven ligesom har vænnet sig til mælken og der falder ro på. Der kan således også hos for tidligt fødte børn være tale om at maveuroen først stopper når barnet er 3 måneder efter termin - altså faktisk ældre end hvor det ofte stopper hos mature børn.
Så desværre ikke nogen faste regler her og jeg kan ikke sætte tid på, hvorlænge I vil opleve maveproblemer hos jeres lille dreng ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske