Vil ikke sove alene

1. september 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Vil ikke sove alene

Kære Helen.

Victoria (2 år og 9 måneder) har jo (som du muligvis kan huske det) sovet i en juniorseng siden jul og det har i lang tid gået godt. Nu gennemgår hun en fase, hvor hun bare ikke kan være alene om aftenen – vi har nu prøvet alt og det virker bare ikke, derfor er vi nødt til at bede om hjælp.

Aftenen ser således ud: Sebastian (lillebror på 9 måneder) bliver puttet mellem 19 og 19.30 og derefter får Victoria fuld opmærksomhed fra os indtil hun selv skal sove - enten læser vi, bygger kloder eller bare hygger stille og roligt. Når hun så skal til at sove begynder hun at blive hysterisk og vil ikke sove. Trods hendes gråd putter vi hende i seng og når hun har tisset, fået vand og alt det andet hun kan finde på får hun en godnat historie og falder til ro og så går vi ud af hendes værelse. Hun bliver igen meget oprevet og græder hysterisk....

Hun kommer ud af værelset og vi går ind med hende igen – hun står ud af sengen og kommer ud til os og vi går med hende ind igen. Når det står på i en ½ times tid og hun græder så meget og er så hysterisk at hun ikke kan få luft får vi ondt af hende – en af os ligger sig på gulvet ved siden af ...

Annonce

... sengen og venter til hun er faldet i søvn. Typisk mellem 01.00 og 02.00 om natten kommer hun ind i soveværelset og sover der indtil næste morgen.

Tit allerede når hun kommer hjem fra dagpleje spørger hun om jeg vil putte med hende når hun skal sove. Jeg forsøger at forklare hende at hun er en stor pige der sagtens kan putte selv – hun har natlys og døren er åben og hun ved hvor vi sover, så der er intet at være bange for, men det hjælper ikke. Jeg kan ærlig talt ikke huske, hvornår hun har sovet hele natten igennem i sin egen seng.....

Vi har forsøgt at spørge hende om, hvorfor hun er så bange... efter lange og gentagne samtaler kommer vi frem til at hun hverken er bange for sit værelse, sin seng eller monstre. Hun er bare RÆD for at være alene. Hun siger at hun vågner op om natten og jeg er væk og hun kan ikke finde mig og bliver ked af det med det samme. Hvis hun måtte bestemme skulle hun med det samme puttes i soveværelset sammen med os.

Jeg er ked af at hver eneste aften skal hun gå ked af det i seng eller falde i søvn grædende.....det er meget synd for hende. Hvad kan vi gøre?

Ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Renata

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.