Brev:
Vil ikke sove alene
1. september 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Vil ikke sove alene
Kære Helen.
Victoria (2 år og 9 måneder) har jo (som du muligvis kan huske det) sovet i en juniorseng siden jul og det har i lang tid gået godt. Nu gennemgår hun en fase, hvor hun bare ikke kan være alene om aftenen – vi har nu prøvet alt og det virker bare ikke, derfor er vi nødt til at bede om hjælp.
Aftenen ser således ud: Sebastian (lillebror på 9 måneder) bliver puttet mellem 19 og 19.30 og derefter får Victoria fuld opmærksomhed fra os indtil hun selv skal sove - enten læser vi, bygger kloder eller bare hygger stille og roligt. Når hun så skal til at sove begynder hun at blive hysterisk og vil ikke sove. Trods hendes gråd putter vi hende i seng og når hun har tisset, fået vand og alt det andet hun kan finde på får hun en godnat historie og falder til ro og så går vi ud af hendes værelse. Hun bliver igen meget oprevet og græder hysterisk....
Hun kommer ud af værelset og vi går ind med hende igen – hun står ud af sengen og kommer ud til os og vi går med hende ind igen. Når det står på i en ½ times tid og hun græder så meget og er så hysterisk at hun ikke kan få luft får vi ondt af hende – en af os ligger sig på gulvet ved siden af sengen og venter til hun er faldet i søvn. Typisk mellem 01.00 og 02.00 om natten kommer hun ind i soveværelset og sover der indtil næste morgen.
Tit allerede når hun kommer hjem fra dagpleje spørger hun om jeg vil putte med hende når hun skal sove. Jeg forsøger at forklare hende at hun er en stor pige der sagtens kan putte selv – hun har natlys og døren er åben og hun ved hvor vi sover, så der er intet at være bange for, men det hjælper ikke. Jeg kan ærlig talt ikke huske, hvornår hun har sovet hele natten igennem i sin egen seng.....
Vi har forsøgt at spørge hende om, hvorfor hun er så bange... efter lange og gentagne samtaler kommer vi frem til at hun hverken er bange for sit værelse, sin seng eller monstre. Hun er bare RÆD for at være alene. Hun siger at hun vågner op om natten og jeg er væk og hun kan ikke finde mig og bliver ked af det med det samme. Hvis hun måtte bestemme skulle hun med det samme puttes i soveværelset sammen med os.
Jeg er ked af at hver eneste aften skal hun gå ked af det i seng eller falde i søvn grædende.....det er meget synd for hende. Hvad kan vi gøre?
Ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Renata