Svar: Den dumme sut ...

28. august 2009

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder umiddelbart fint at I nu har stoppet med sutterne, jeres datter har været ked af det, men ved godt at det er slut nu og stille og roligt skal hun også væk med dem om natten ...

Hendes behov for at kunne berolige sig selv, finde trøst ved noget er dog stort - nok mere end der er tale om et egentligt suttebehov - og jeg tænker derfor at jeres datter har brug for en substitut for sutten. I stedet for at hun skal sutte på sine fingre, sit tøj osv. så skal hun have et eller andet som hun kan putte med, søge trøst med i stedet for. Det kunne meget vel være en bamse og hun skal have lov til at vælge den selv, så hun får en hun synes er det sødeste og dejligste. I kan evt. overveje om hun skal have en build a bear, så hun selv er med til at fylde den med kærlighed og kys ...

Når man er fire år, så kan man godt lave små aftaler og hos jer skal aftalen så være, at hun nu bruger sin bamse i stedet for sutten. Det skal på den ene side være lidt en gulerod for at stoppe helt, men skal ...

Annonce

... samtidig også anerkende hendes behov for trøst. Og når hun så begynder at sutte på sit tøj eller siger "det er bare den dumme sut" som udtryk for at hun savner sin sut, så mind hende om at hun skal bruge sin bamse.

Samtidig tænker jeg også at det er rigtig vigtigt at du fortæller hende om alt det gode hun kan og gør. Hun kan meget hurtigt føle sig forkert, føle at hun ikke lever op til jeres og andres krav, hvis hun oplever at kun små børn bruger sut og hun er jo stor ... og vil stadig gerne have den ....

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er derfor vigtigt at du har fokus på at fortælle hende hvor fantastisk dejlig hun er, fordi hun er ligepræcis den hun er. Ingen er som hende, der findes kun en af hendes slags og hun er noget ganske særligt. Altså fokus på hendes selvværd, - at hun har værdi fordi hun er den hun er. Jo mere selvværd hun har, jo mere vil hun hvile i sig selv og jo nemmere vil hun sandsynligvis også have ved at slippe sutten :)

Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger