Svar: Den dumme sut ...
28. august 2009
Alder:
4 år, 1 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart fint at I nu har stoppet med sutterne, jeres datter har været ked af det, men ved godt at det er slut nu og stille og roligt skal hun også væk med dem om natten ...
Hendes behov for at kunne berolige sig selv, finde trøst ved noget er dog stort - nok mere end der er tale om et egentligt suttebehov - og jeg tænker derfor at jeres datter har brug for en substitut for sutten. I stedet for at hun skal sutte på sine fingre, sit tøj osv. så skal hun have et eller andet som hun kan putte med, søge trøst med i stedet for. Det kunne meget vel være en bamse og hun skal have lov til at vælge den selv, så hun får en hun synes er det sødeste og dejligste. I kan evt. overveje om hun skal have en build a bear, så hun selv er med til at fylde den med kærlighed og kys ...
Når man er fire år, så kan man godt lave små aftaler og hos jer skal aftalen så være, at hun nu bruger sin bamse i stedet for sutten. Det skal på den ene side være lidt en gulerod for at stoppe helt, men skal samtidig også anerkende hendes behov for trøst. Og når hun så begynder at sutte på sit tøj eller siger "det er bare den dumme sut" som udtryk for at hun savner sin sut, så mind hende om at hun skal bruge sin bamse.
Samtidig tænker jeg også at det er rigtig vigtigt at du fortæller hende om alt det gode hun kan og gør. Hun kan meget hurtigt føle sig forkert, føle at hun ikke lever op til jeres og andres krav, hvis hun oplever at kun små børn bruger sut og hun er jo stor ... og vil stadig gerne have den ....
Det er derfor vigtigt at du har fokus på at fortælle hende hvor fantastisk dejlig hun er, fordi hun er ligepræcis den hun er. Ingen er som hende, der findes kun en af hendes slags og hun er noget ganske særligt. Altså fokus på hendes selvværd, - at hun har værdi fordi hun er den hun er. Jo mere selvværd hun har, jo mere vil hun hvile i sig selv og jo nemmere vil hun sandsynligvis også have ved at slippe sutten :)
Jeg håber du kan bruge mine overvejelser lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske