Brev:
Den dumme sut ...
28. august 2009
Alder:
4 år, 1 mdr.
Den dumme sut ...
Kære Helen,
- så har jeg atter virkelig brug for dit råd omkring vores datter på fire. Hun er stoppet med at bruge sut, undtagen om natten, for en god måned siden. Det var i forbindelse med, hun fyldte fire, og egentlig var det vores tanke, at hun skulle stoppe helt, men da vi luftede det for hende, brød hun fuldstændig sammen. Derfor aftalte vi, hun måtte ha' den om natten, og på det tidspunkt var behovet og brugen af sutten eskaleret fra netop nat og bil til at være konstant.
Hun har altid haft et enormt suttebehov, og hun har altid elsket sine sutter afsindig meget. Derfor var hendes reaktion også som ventet - hun reagerede som enhver anden, der skulle afvænnes ufrivilligt og var sur, tvær, hidsig og ret ekstrem i sin opførsel. Vi har talt meget med hende om det og opfordrer hende til at sætte ord på, så godt hun kan, og nu siger hun selv, det 'bare er den dumme sut', hun savner. Og vi siger, at det kan vi sagtens forstå. Men at vi skal passe på hendes tænder, og at vi derfor har en aftale om, det kun er om natten, hun må ha' sutterne.
Jeg kan ikke finde ud af, om det havde været bedre at skrotte dem dengang, selvom hun var ked af det. Det er en kæmpe sorg, og det er som om, vi bare trækker pinen. Jeg kan på den anden side heller ikke finde ud af, om jeg har gjort hende 'fortræd' ved at gennemtrumfe det, i stedet for lige at vente, for hun sutter på alt. ALT. Hele tiden. Fingrene (ikke tommelfingeren, bare generelt), tøjet, et stykke legetøj, alt. Og det er ganske enkelt ulækkert og irriterende, og jeg be'r hende om at lade være. Stille og roligt, men hver gang.
Så nu har jeg brug for hjælp - er det normalt? Hvor lang tid tager den proces for hende? Vil det være nemmere at skille os af med sutterne en gang for alle? Eller hvad gør vi dog, for det er synd for hende, og jeg er ikke i tvivl om, hun virkelig lider under savnet af de elendige sutter...
Som tidligere nævnt, sker der en masse med hende pt, hun bliver mere og mere udadvendt over for andre børn, hvilket har været lidt af en hurdle. Hendes tryghedsbehov er stadig stort, men hun har ikke så meget brug for os hele tiden, har fx selv rendt på legeplads her på vores ferie og været væk længe ad gangen. Noget, hun for bare et halvt år siden ikke ville drømme om at gøre. Så hun er i rivende udvikling, jeg forstår så godt hendes suttebehov, men nu har vi jo taget dem fra hende - så what to do?
Venlig hilsen